Tutorial over macrofotografie

Je onderwerp stilhouden
Beweging van het onderwerp is veel moeilijker in de hand te houden. Vaak wordt het veroorzaakt door een briesje waardoor je onderwerp heen en weer zwiept. Als je op een paar meter van het onderwerp zoals een bloem staat, merk je deze kleine beweging niet eens, maar bij macrofotografie zal het onderwerp door het hele kader bewegen. Je kunt van een plastic vel en een paar stokjes een windscherm maken, maar het is vaak gemakkelijker om met je camera en onderwerp naar binnen te gaan en de foto in een tochtvrije omgeving te maken.

Belichting van je onderwerp
Als je met de camera dicht op het onderwerp zit, kan het licht worden geblokkeerd. Gebruik van de ingebouwde flitser levert niet altijd het gewenste effect; vaak komt het licht van één kant van het objectief en op zo'n korte afstand wordt het licht soms niet evenredig verspreid.

Als je geen losse Speedlite-flitser hebt, kun je ook een gloeilamp in een reflector zoals een bureaulamp gebruiken. Deze biedt goede belichting voor onderwerpen binnenshuis. Gebruik een witte kaart als reflector om schaduw te regelen. Vergeet niet de witbalansinstelling van de camera in te stellen op ‘Lamplicht’. Licht door een raam (met name een raam op het noorden) op een heldere dag biedt overigens een goed alternatief.

Als je serieus met macrobelichting voor je EOS-camera aan de slag wilt, kun je de Macro Ring Lite MR-14EX of Macro Twin Lite MT-24EX gebruiken. Deze zijn speciaal voor close-upwerk ontworpen. Deze elektronische flitsers passen op het cameraobjectief.

1  2  3  4