Tutorial over macrofotografie

Macro-objectieven
Een macro-objectief is de beste keuze als je van plan bent om veel close-upfoto's te maken. Je schroeft zo'n objectief in plaats van het normale objectief aan de camera en hebt verder geen extra accessoires nodig. Ze hebben een ingebouwde vergrootfactor waarmee je veel dichterbij kunt scherpstellen dan normaal.

Met alle Canon EF- en EF-S-macro-objectieven (behalve de MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro) kun je oneindig scherpstellen, waardoor ze geschikt zijn voor algemene onderwerpen, maar dankzij een groter scherpstelbereik kun je dichtbij genoeg scherpstellen om levensgrote foto's te maken. Deze objectieven zijn geoptimaliseerd voor de beste prestaties op korte afstanden, in tegenstelling tot andere objectieven die juist bij onderwerpen op middelgrote afstand de beste prestaties leveren. Alle camerafuncties werken normaal bij macro-objectieven.

Minder beweging
Bij het maken van close-upfoto's is de kans groter dat de foto's onscherp worden. Dat komt doordat de vergroting niet alleen de foto, maar ook alle bewegingen uitvergroot. Er zijn twee soorten beweging die moeten worden gecompenseerd: beweging van de camera en van het onderwerp.

Aan camerabeweging valt niet te ontkomen als je de camera in je handen houdt. Niemand kan voorkomen dat zijn of haar handen bewegen. Bovendien voeg je nog eens extra beweging toe wanneer je de ontspanknop indrukt. Deze beweging is beter zichtbaar bij macrofotografie dan bij normale fotografie. De oplossing voor dit probleem: plaats de camera op een stabiele ondergrond, zoals een statief.

Maar zelfs als de camera op een stabiele ondergrond staat, kan er nog beweging optreden als je de ontspanknop indrukt. Dit kun je voorkomen door een zelfontspanner te gebruiken. Sommige camera's hebben een ingebouwde, draadloze ontvanger die je kunt activeren met de kleine Canon-afstandsbedieningen RC-1, RC-5 of RC-6.

Andere camera's hebben een moer voor de kabel van een afstandsbediening. Heb je deze accessoires voor afstandsbediening niet, stel de timer dan in op een vertraging van twee seconden. Als je dan op de ontspanknop drukt, is alle beweging opgelost voordat de sluiter ontspant.

1  2  3  4