Tutorial over macrofotografie

Close-ups met EOS-camera's Als je een Canon EOS-camera hebt, heb je voor macrofotografie een accessoire nodig.

Je kunt op drie manieren een macrofoto maken:

  • Close-upobjectieven
  • EF-vergrootobjectieven
  • Macro-objectieven

Close-upobjectieven
Een close-upobjectief is de eenvoudigste en goedkoopste manier om close-ups te maken met een EOS-camera. Je schroeft dit objectief aan de filteraansluiting aan de voorzijde van het cameraobjectief; het werkt ongeveer op dezelfde manier als een vergrootglas.

Canon fabriceert close-upobjectieven in twee verschillende sterktes – CU 250D (+4 dioptrie) en CU 500D (+2 dioptrie). Het objectief +4 dioptrie is het sterkst en kan vergroten tot de helft van de ware grootte (afhankelijk van het gebruikte cameraobjectief). Je hoeft de camerafuncties niet te wijzigen, hoewel automatisch scherpstellen mogelijk niet op zeer korte afstand werkt. De belichtingsmeting werkt normaal.

EF-vergrootobjectieven
Misschien heb je al gezien dat sommige objectieven langer worden als je dichterbij scherpstelt. Als je de afstand tussen de lens en de behuizing vergroot door middel van een vergrootobjectief kun je nog dichterbij scherpstellen. Het vergrootobjectief heeft geen optische elementen, maar zorgt dat de elektrische verbindingen tussen het objectief en je EOS-camera gehandhaafd blijven.

Canon EF-vergrootobjectieven zijn in twee lengtes beschikbaar: 12 mm en 25 mm. Het langste objectief geeft de grootste vergroting, in het geval van sommige cameraobjectieven zelfs meer dan levensgroot. Bij gebruik van een vergrootobjectief verlies je licht, dus heb je meer belichting nodig. Dit wordt automatisch gecompenseerd door automatische belichtingsmeting. Een dergelijk objectief kan ook invloed hebben op de automatische scherpstelling, met name bij het objectief van 25 mm. We raden je daarom aan om handmatig scherp te stellen.

1  2  3  4