Tutorial over macrofotografie

Veel digitale compactcamera's van Canon kunnen scherpstellen op een afstand van slechts 1 cm van het onderwerp. Met sommige camera's maak je zelfs scherpe foto's als het objectief het onderwerp raakt! EOS-camera's stellen ook scherp vlakbij het onderwerp, maar alleen met de juiste accessoires. Hoe begin je met macrofotografie?

Ontdek de verrassende wereld van de Macrofotografie

Close-ups met digitale compactcamera's

Digitale compactcamera's van Canon beschikken over een ‘macromodus’ of een ‘supermacromodus'. Deze functie activeer je in de meeste gevallen door op de knop met een pictogram van een bloemetje te drukken of door de macromodus te selecteren in het menu. Macromodi veranderen het scherpstelbereik van het objectief. Op de PowerShot G11 bijvoorbeeld is het normale scherpstelbereik op de langst mogelijke brandpuntsafstand van 50 cm tot oneindig. In de macromodus verandert dit in een bereik van 1 tot 50 cm. Er worden twee scherpstelbereiken gebruikt om te voorkomen dat het objectief het volledige bereik ter beschikking heeft en je kunt veel sneller scherpstellen als het bereik op die manier wordt beperkt.

Sommige compactcamera's beschikken tevens over een ‘digitale’ macromodus. Hier vergroot de camera het midden van de foto digitaal om een close-up te maken.

Als je de keuze hebt tussen een optische zoeker en realtimeweergave van het onderwerp op het LCD-scherm, kun je het beste het LCD-scherm gebruiken. Hiermee voorkom je parallaxfouten met de zoeker. Het scherm geeft het beeld weer gezien vanuit het objectief van de camera, terwijl je door de zoeker een beeld ziet vanuit een ander objectief. Op een normale afstand zijn de twee beelden gelijk, maar op korte afstanden geven de twee objectieven totaal verschillende beelden weer.

1   2  3  4