Tips & Tricks: objectieven

Diafragma

De hoeveelheid licht die de sensor van je EOS bereikt, is deels afhankelijk van de helderheid van de scène, maar wordt ook bepaald door het diafragma.

Het diafragma is de opening in het midden van een lensdiafragma, binnen of achter de lens. Het diafragma bestaat meestal uit een serie metalen lamellen die bewegen om de grootte van de opening aan te passen.

Picture_Tutorial_p3
Het diafragma is de opening in een lensdiafragma. Een aantal in elkaar grijpende metalen lamellen bewegen en passen zo de grootte van het diafragma aan.

Scherptediepte
De grootte van het diafragma wordt uitgedrukt als een 'f-getal'. Dit is de brandpuntsafstand van de lens gedeeld door de diameter van het diafragma. Grote diafragma's hebben een klein f-getal, bijvoorbeeld f/2.0 of f/2.8. Kleine diafragma's hebben een groot f-getal, bijvoorbeeld f/16 of f/22.

Het maximum diafragma van een lens is met name belangrijk wanneer je de zoeker van je EOS gebruikt. Het beeld dat je door de zoeker ziet, wordt meestal gemaakt met het maximale diafragma. Hoe groter het diafragma, hoe helderder het beeld.

Het diafragma bepaalt niet alleen de helderheid van het licht dat de sensor bereikt, maar heeft bovendien invloed op de scherptediepte van het beeld. De scherptediepte is het gebied van de foto dat scherp wordt weergegeven. Een groot diafragma geeft een beperkte scherptediepte - slechts een klein gebied vóór en achter de scherpstelafstand wordt scherp weergegeven (f/1.8 in de animatie hieronder).

Gemaakt met Canon EOS 5D Mark III, EF 50mm f/1.8

Door verkleining van het diafragma (een hoger f-getal) neemt de scherptediepte toe. Hierdoor wordt veel meer van de scène voor en achter de scherpstelafstand scherp weergegeven (f/22 in de animatie hierboven).

Verandering van de diafragmaopening biedt enorme mogelijkheden voor creatieve foto's. Zo kun je de achtergrond van een portret onscherp maken door een groot diafragma (lager f-getal) te gebruiken. Met een klein diafragma zorg je er daarentegen voor dat alles in een landschap scherp wordt vastgelegd. De scherptediepte is met name van belang bij macrofoto's; hoe korter de scherpstelafstand, des te kleiner de scherptediepte.

1  2  3  4  5  6

Herfstluchten fotograferen
Stillevenfotografie
Reisfotografie