EOS Tips & Tricks

In de tutorials van deze maand wordt gekeken naar wat er gebeurt als je de regels voor fotografie overboord zet en je instinct volgt om spectaculaire beelden te maken. Als je spontaner te werk gaat, kan dat leiden tot onbedoelde maar prachtige en opvallende beelden die een moment of een emotie perfect pakken.

Je EOS-camera is ideaal voor spontane opnamen. Daag jezelf deze maand uit en ga op zoek naar nieuwe beelden en details om te fotograferen. Kijk bijvoorbeeld eens beter naar de dingen die je op weg naar je werk tegenkomt. Welke interessante architectuur, straatkunst of mensen zou je kunnen vastleggen?

[MASTER]Tutorial_DSLR_1
Nani Puspasari, straatkunstenares
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


  • Probeer verschillende objectieven
  • Zoom om de details vast te leggen
  • Gebruik het variangle LCD-scherm en Live View
  • Verplaats het focuspunt
  • Wees voorbereid op bewegende onderwerpen: gebruik de AF-knop aan de achterzijde
  • Fotografeer met de handmatige modus en laat je creativiteit de vrije loop


Probeer een ander objectief

Standaardzoomobjectieven (objectieven die vaak bij je EOS worden meegeleverd) zijn niet moeilijk om te leren beheersen; dus probeer eens iets nieuws.

Met een DSLR kun je allerlei soorten objectieven gebruiken. Doe hier je voordeel mee en kijk hoe elk objectief je gezichtspunt kan veranderen. Je kunt je camera bijvoorbeeld laag bij de grond houden en een naar boven gericht groothoekobjectief gebruiken om hoge gebouwen nog indrukwekkender te maken. Met een groothoekobjectief zoals de Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM kun je dichter bij je onderwerp komen en toch alles in beeld krijgen.


Zoom om de details vast te leggen

Je kunt ook een langer zoomobjectief proberen zoals de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM, die kleine details isoleert en de afstand tussen camera en onderwerpen verkleint. Dit is ideaal om details vast te leggen die je mogelijk over het hoofd had gezien met een standaardzoomobjectief. Zo kun je architectonische details fotograferen en spontane opnamen van mensen en dieren maken.


Gebruik het variangle LCD-scherm en Live View

Als je met je camera op pad gaat, is het goed om verschillende standpunten te gebruiken. Als je EOS-camera een variangle LCD-scherm heeft, hoef je hem niet per se op ooghoogte te houden. Gebruik de Live View-modus om het beeld op het LCD-scherm te zien.

Door het LCD-scherm bijvoorbeeld omhoog te kantelen en de camera laag bij de grond te houden, kun je mensen van onderaf vastleggen - wat interessante beelden kan opleveren. Wat kun je uit de schoenen van een vreemdeling opmaken?

Als je graag mensen observeert, kun je het variangle LCD-scherm negentig graden draaien. Zo zijn mensen zich er niet van bewust dat de camera op hen is gericht en zijn ze zichzelf. Zo kun je verlegen mensen of schuwe huisdieren in een natuurlijke pose fotograferen.

Wist je dat? Het geluid van de sluiter is zachter als je de Live View-modus gebruikt. Dat is handig als je spontane foto's wilt maken van dieren.

Professionele fotografen moeten vaak snel werken en reageren op veranderende omgevingen en situaties. Om dit te kunnen doen moet je bekend zijn met de positie en functie van de belangrijkste knoppen en instellingen van je camera. Als je de belichtingsinstellingen op gevoel kunt aanpassen, kun je de camera-instellingen snel aanpassen aan licht en schaduw.


[MASTER]Tutorial_DSLR_2
Wesley Eller, Kijk omhoog en omlaag
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Verplaats het focuspunt

DSLR-camera's hebben vele scherpstelpunten binnen het kader, maar je kijkt vaak alleen maar naar het midden van het beeld. Door het AF-punt te verplaatsen, kun je je compositie veranderen en deze nog interessanter maken. EOS-camera's hebben een AF-selectieknop rechtsboven aan de achterzijde van de camera. Druk hier met je rechterduim op om de AF-punten te verplaatsen met de multicontroller, het hoofdinstelwiel of het snelinstelwiel op de achterzijde van de camera (afhankelijk van het model).


Wees voorbereid op bewegende onderwerpen: gebruik de AF-knop aan de achterzijde

Veel fotografen schakelen afhankelijk van hun onderwerp tussen de One-Shot- en AI Servo AF-modi. Het is eenvoudig om tussen de modi te schakelen, maar mogelijk loop je een geweldig shot mis terwijl je net van modus verandert.

Een van de manieren waarop professionele fotograferen dit vermijden is door de scherpstelknop aan de achterzijde te gebruiken. Met deze techniek wordt de camera aangepast met Voorkeuzes of Aangepaste bediening om deze te gebruiken met de AI Servo-trackingfocus. De camera stelt dan alleen scherp wanneer de desbetreffende knop aan de achterzijde wordt ingedrukt en niet als de ontspanknop wordt ingedrukt. Dit kan heel handig zijn als je bewegende onderwerpen fotografeert en je eigen stijl wilt creëren.

Wist je dat? Alle EOS-camera's kunnen worden geconfigureerd voor gebruik met de AF-knop aan de achterzijde, zodat de AF-aan- of de AE-vergrendelknop wordt gebruikt om het scherpstellen te activeren en niet de ontspanknop.


Statische onderwerpen fotograferen

Als je statische onderwerpen fotografeert, druk je op de scherpstelknop op de achterzijde om automatisch scherptellen te starten. Zodra het onderwerp scherp in beeld is, laat je de knop los, pas je de compositie indien nodig aan en maak je de opname. Voor een bewegend onderwerp houd je de knop aan de achterzijde gewoon ingedrukt, zodat de camera het onderwerp blijft volgen. Dit vraagt wat oefening, maar zo ben je altijd klaar om te reageren op een veranderende scène.


[MASTER]Tutorial_DSLR_3
Perry McKenna – Sneller dan een kogel
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Fotografeermet de handmatige modus en laat je creativiteit de vrije loop

Als je de handmatige modus gebruikt, moet je weten hoe je de camera aanpast aan veranderende lichtomstandigheden. Draai het programmakeuzewiel naar M en kies het diafragma dat je nodig hebt voor de gewenste scherptediepte. Pas vervolgens de sluitertijd en ISO-waarde aan voor de juiste belichting. Bewegende onderwerpen kun je scherp fotograferen of met een vloeiende beweging door de sluitertijd aan te passen. Experimenteer hiermee, want dit resulteert vaak in prachtige en onverwachte effecten.

Als je door de zoeker kijkt, kun je zien hoe je instellingen verschillen van de automatische keuzes die de camera maakt. Gebruik ze gewoon als richtlijn, want je bepaalt natuurlijk zelf wat je wilt.

Als je je instinct hebt gevolgd en opvallende beelden hebt gemaakt, kun je die delen met de rest van de wereld. Upload ze naar de Galerij.