Tips & Tricks voor compactcamera's

In de tutorials van deze maand wordt gekeken naar wat er gebeurt als je de regels voor fotografie overboord zet en je instinct volgt om spectaculaire beelden te maken. Als je spontaner te werk gaat, kan dat leiden tot onbedoelde maar prachtige en opvallende beelden die een moment of een emotie perfect pakken.

Het leuke aan compactcamera's is hun intuïtieve gebruik en draagbaarheid. PowerShot- en IXUS-camera's zijn gemaakt voor gebruiksvriendelijkheid en leveren de grootst mogelijke beeldkwaliteit. Daarmee zijn ze ideaal om in je zak te stoppen en vanaf te heup te gebruiken tijdens alledaagse uitjes.

Tip: controleer je instellingen om je camera op de best mogelijke manier in te stellen, zodat die gebruiksklaar is als je iets wilt vastleggen.

  • De automatische flitser uitschakelen
  • Fotograferen in zwart-wit
  • Enkelvoudige AF
  • De GPS-tracklogger gebruiken

De automatische flitser uitschakelen

Een van de belangrijkste dingen om te onthouden is hoe en wanneer je de automatische flitser uitschakelt. Flitslicht kan de sfeer van je foto verstoren, waardoor je de échte sfeer niet terugziet. Het is ook belangrijk om te onthouden dat je flitser in het donker niet heel ver reikt en dan is het soms beter om deze uit te schakelen. Als de flitser is uitgeschakeld, is de camera klaar om sneller foto's te maken omdat je niet meer hoeft te wachten tot de flitser is opgeladen.

Maar in sommige omstandigheden met weinig licht, zoals binnen of bij close-up portretten, is het goed om te weten hoe je de flitser weer inschakelt. Zoek het flitserpictogram. Normaal gesproken is dit een van de knoppen achter op de camera. Druk er één keer op om de automatische flitser uit te schakelen en druk er nog een keer op om de flitser weer in te schakelen. Sommige camera's hebben een uit-stand voor de flitser op het programmakeuzewiel of als optie in de scènemodi.


[MASTER]Tutorial_DSC_1
Ludo, Kabels
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Fotograferen in zwart-wit

Een levendige, kleurrijke scène reduceren tot een mix van tinten klinkt misschien tegennatuurlijk, maar het helpt je om grafische composities op een unieke en andere manier te zien. Selecteer zwart-wit in het menu My Colors (mijn kleuren) en bekijk een voorbeeld van de scène in zwart-wit op het LCD-scherm van de camera. Als je het gevoel hebt dat een scène er beter uitzien in zwart-wit, ga er dan gewoon voor.


Enkelvoudige AF

Op de meeste compactcamera's zijn de AF-systemen (automatische scherpstelling) ideaal voor eenvoudige fotografiebehoeften, maar soms moet je je intuïtie volgen en de touwtjes in handen nemen. Door de AF-punten te selecteren kun je het gebied kiezen waarop je wilt scherpstellen. Pas de scherpstelling aan met één vierkantje in het midden van het beeld en maak de opname. Schroom niet om eens iets nieuws te proberen, want de mooiste beelden zijn het resultaat van experimenteren. Soms is het gewoon goed om niet te veel na te denken over een opname. Maak hem gewoon.

[MASTER]Tutorial_DSC_2
Wesley Eller, Kijk omhoog en omlaag
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ 


Wist je dat? Met PowerShot- en IXUS-camera's kun je de techniek gebruiken voor het vergrendelen van de scherpstelling en het bepalen van een nieuwe compositie. Druk de ontspanknop half in. De camera stelt scherp en meet de belichting. Houd je vinger op de ontspanknop en maak een nieuwe compositie. Druk de ontspanknop helemaal in en maak de opname. Bekijk nu de resultaten die je krijgt door je camera 'voor de gek te houden' en andere belichtingstijden en brandpuntsafstanden te laten gebruiken. Met deze techniek kun je opvallende, creatieve beelden maken waarbij je onderwerp niet in het midden staat maar wel scherp in beeld is. 


De GPS-tracklogger gebruiken

Verschillende camera's hebben een GPS-module die kan worden geconfigureerd om voor iedere foto locatiegegevens op te slaan. Als je een nieuwe locatie verkent, kun je overschakelen op de tracklogger. Deze houdt alle locaties bij die je tijdens de shoot bezoekt. Gebruik de Canon Map Utility op je computer om de route die je hebt genomen te bekijken en de plaatsen opnieuw te bezoeken.

De Canon Camera Connect-app is beschikbaar voor Android- en iOS-apparaten en stelt vrijwel alle Canon compactcamera's met Wi-Fi in staat om GPS-labels toe te voegen.

Als je je instinct hebt gevolgd en opvallende beelden hebt gemaakt, kun je die delen met de rest van de wereld. Upload ze naar de Galerij.