Tutorials: fotograferen vanuit de heup

In de tutorials van deze maand wordt gekeken naar wat er gebeurt als je de regels voor fotografie overboord zet en je instinct volgt om spectaculaire beelden te maken. Als je spontaner te werk gaat, kan dat leiden tot onbedoelde maar prachtige en opvallende beelden die een moment of een emotie perfect pakken.


[MASTER]Tutorial_Index_1

Nani Puspasari, straatartieste
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Kinderen reageren instinctief op hun omgeving en leven in het moment. Dus als ze iets zien wat ze mooi vinden, maken ze vaak eerst de foto en stellen ze later pas vragen. Als volwassenen verliezen we vaak het vermogen om los te laten. Dus soms is het beter om een moment vast te leggen zoals een kind dat zou doen, zonder te veel na te denken over de technische aspecten.

Met de automatische modi op je camera kun je je concentreren op beelden die je wilt vastleggen. Scènemodi zoals de Sport-modus zorgen ervoor dat de camera snel reageert en snelle bewegingen kan vastleggen.

Maar ook het gebruik van een ander objectief kan een bron van inspiratie zijn. Pak bijvoorbeeld eens een groothoekobjectief.

Op een dieper niveau gaat het meer om de combinatie van nieuwsgierigheid en reactie. Leer je camera goed kennen, zodat je alle instellingen en knoppen snel kunt gebruiken. Houd de drie voornaamste belichtingsinstellingen op de camera in de gaten en zorg dat je ze kunt aanpassen op het moment dat de lichtomstandigheden om je heen veranderen. Dit zijn:

  • Diafragma - regelt het gebied waarvandaan licht de camera binnenkomt
  • Sluitertijd - regelt de duur van de belichting
  • ISO-snelheid - regelt de gevoeligheid van de sensor van je camera ten opzichte van het beschikbare licht

Als je bekend bent met deze instellingen, kun je de magie van schemer vastleggen, prachtige binnenopnamen bij weinig licht maken of momenten in fel zonlicht vastleggen.