Tips & tricks (DSLR): Leuke fotografie

Je eerste time-lapse-film

Wanneer je je eerste time-lapse-film gaat maken, kies je een onderwerp waarvan je gedurende maximaal dertig minuten een foto kunt maken.

Op deze manier kun je in een korte tijdsperiode met time-lapse experimenteren. Een drukke kruising of een mooie zonsondergang zijn voorbeelden van goede onderwerpen. Schakel indien mogelijk de modus Aperture-priority AE (AV) in zodat tussen de belichtingen alleen de sluitertijd wordt aangepast. Hierdoor blijft de scherptediepte constant. Stel, indien mogelijk, de camera handmatig scherp, zodat deze scherpstelling tussen de opnamen niet wordt aangepast. Kies een JPEG-kwaliteitsinstelling en laat de camera de beelden verwerken.

Bepaal vervolgens het interval tussen elke opname. Elke minuut gedurende dertig minuten levert slechts iets meer dan één seconde aan film op, maar dit is niet genoeg. Voor een film van tien seconden heb je driehonderd beelden nodig, dus tien per minuut of één beeld per zes seconden. Een kort interval levert een vloeiendere film op dan een lang interval.

Als je niet met een stopwatch bij de camera wilt staan om elke paar seconden een foto te maken, kun je op tal van EOS-camera's de timerafstandsbediening TC-80N3 aansluiten, zodat de sluiter op een vooraf ingesteld interval wordt geopend.

Wanneer de opnamen zijn gemaakt, moet je deze converteren naar een time-lapse-film. Upload de foto's naar je computer, start Movie Maker (pc) of iMovie (Mac) en volg de instructies.

1  2  3  4

Reisfotografie