Tips & tricks (DSLR): Leuke fotografie

Schilderen met licht

Met een heldere zaklamp of een sterretje in de hand kun je in de lucht 'schrijven'.

Fotografeer buiten in het donker tegen een donkere achtergrond. Houd de sluiter van de camera geopend terwijl iemand met de zaklamp in de lucht 'schrijft'. Experimenteer met verschillende objectiefdiafragma's zodat de lichtbron niet wordt overbelicht. Je kunt bijvoorbeeld aan het begin van de belichting de flitser activeren zodat de schrijver zichtbaar is. De belichtingsduur moet toereikend zijn om de woorden te laten verschijnen.

Picture_Tutorial_EOS_p2

Silverter Heiß, © Alfred Utrata 2009, Canon PowerShot A70

Mensen weghalen
Met een speciale langebelichtingstechniek kun je bewegende mensen laten verdwijnen. Hiervoor heb je een grijsfilter met hoge dichtheid nodig. Dit bevestig je aan de voorzijde op het objectief. Met het filter wordt de hoeveelheid licht in de lens sterk verminderd. Je moet vervolgens de belichtingstijd verlengen zodat genoeg licht de digitale sensor bereikt.

Bij Canon zijn twee versies verkrijgbaar: de ND4X-L en de ND8X-L. Hiermee wordt de hoeveelheid licht in de sensor met een factor van respectievelijk 4 en 8 verminderd. Een belichtingstijd van bijvoorbeeld twee minuten bij daglicht zorgt ervoor dat bewegende personen op de foto verdwijnen. Zij zijn te kort op één plek om een beeld te vormen.

Vervaging bij vasthouden
Als je geen statief hebt, kun je nog steeds met lange belichtingstijden experimenteren. Fotografeer 's nachts verlichte plekken terwijl je de camera opzettelijk omhoog en omlaag en van links naar rechts beweegt. Een belichtingstijd van slechts enkele seconden geeft al een zeer vage, bijna abstracte foto. Niet iedereen vindt dit effect mooi, maar het kan wel eens leuk zijn om te maken. Bekijk de beelden op het LCD-scherm van de camera en pas de belichtingstijd en het objectiefdiafragma aan, en beweeg de camera meer of minder om het resultaat te verbeteren.

1  2  3  4

Reisfotografie