Tips & tricks (DSLR): Leuke fotografie

Experimenteren met je camera

Een voordeel van de zomer is dat je meer tijd hebt om foto's te maken en met Canon EOS-camera's kun je dan nieuwe technieken proberen.

Je kunt op vele manieren experimenteren. In deze Tips & Tricks worden er twee behandeld: lange belichtingstijd en Time Lapse:

• Lichtstrepen en sterrensporen
• Schilderen met licht
• Mensen weghalen
• Vervagen
• Time Lapse

Picture_Tutorial_EOS_p1

London Eye, © Cecile Bremer 2011, Canon EOS 500D

Lichtstrepen
Door in het donker beweging te fotograferen met een sluitertijd van enkele seconden, ontstaan lichtstrepen op de foto. Denk bijvoorbeeld aan rijdende auto's, stadsbeelden of een carrousel. Als het licht niet beweegt, zoals bij een verlichte advertentie, kun je de strepen maken door je camera te bewegen. Stel je EOS in op Manual Exposure (Handmatige belichting) (M) en selecteer de sluitertijd en het diafragma. Door verschillende diafragmawaarden te kiezen, bepaal je de helderheid van de voor- en achtergrond. Bekijk het vastgelegde beeld op het LCD-scherm om te zien of het resultaat naar wens is.

Sterrensporen
Richt je camera tijdens een heldere nacht naar de lucht. Maak een foto met een belichtingstijd van enkele minuten. De beweging van de sterren in het heelal veroorzaakt gebogen lichtstrepen. Stel hiervoor je EOS in op Manual Exposure (Handmatige belichting) (M) en kies de sluitertijd BULB. Bij een bulb-opname blijft de sluiter geopend zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt. Je kunt hiervoor het beste een afstandsbediening gebruiken waarmee je de sluiter kunt vergrendelen, zodat je de ontspanknop niet ingedrukt hoeft te houden.

1   2  3  4

Reisfotografie