Tips & Tricks: Scherpstellen

Handmatig scherpstellen

Hoewel AF zeer effectief is, wil je in sommige gevallen met scherpstellen experimenteren.

Als je bij het fotograferen van landschappen bijvoorbeeld scherpstelt op ongeveer een derde van de afstand tot het onderwerp, kun je de scherptediepte maximaliseren (het gebied achter en voor het scherpstelpunt dat scherp lijkt).

Je kunt dit doen door het middelste AF-punt te selecteren en over een bepaald deel van het onderwerp te plaatsen. Druk de ontspanknop gedeeltelijk in om de scherpstelling te vergrendelen, voordat je de compositie van het beeld opnieuw bepaalt. Je moet echter wel voor elke opname opnieuw scherpstellen.

Als je meerdere foto's van het landschap wilt maken, bijvoorbeeld met verschillende belichtingsinstellingen, kun je het beste kiezen voor handmatige scherpstelling. Op de zijkant van het objectief zit een schakelaartje, waarmee je kunt schakelen tussen 'AF' en 'MF'.

Picture_Tutorial_p5_01

Wist je dat je de zoeker kunt afstellen op je gezichtsvermogen?

Bij een EOS-spiegelreflexcamera moet je het in de optische zoeker weergegeven beeld scherp kunnen zien. Je kunt daarvoor een bril opzetten, maar vaak is het beter om het ingebouwde dioptrische correctieobjectief te gebruiken. Je kunt dit instellen met het wieltje rechtsboven in het oculair. Kijk door de zoeker en draai het wieltje heen en weer tot de zwarte rechthoeken die de positie van de scherpstelpunten aangeven, het scherpst zijn.

Picture_Tutorial_p5_02

Kom meer te weten
Deze Tips & Tricks geven je meer inzicht in de AF-mogelijkheden van je EOS-camera. Als je meer wilt weten, biedt het Canon Professional Network (CPN) een gedetailleerde uitleg. Lees hier alles over AF.

1  2  3  4  5