EOS tutorial

Een spiegelreflexcamera biedt je de ultieme veelzijdigheid als je foto's wilt maken van de winterse feestdagen. Er is vaak maar weinig licht. Deze maand leren de tutorials je hoe je binnen mooie foto's kunt maken en hoe je indrukwekkende resultaten kunt behalen met en zonder flitser.

• Werken met de modus Night Portrait (Nachtportret)
• Aperture priority (Diafragmavoorkeur) met een hoogwaardige lens
• Het variangle LCD-scherm voor een standpunt lager bij de grond
• Een op de camera bevestigde flitser gebruiken
• Feestelijke details vastleggen
• Aangepaste opnamemodi uitproberen
• Profiteren van spotmeting
• Optimaal van je flitser profiteren


Werken met de modus Night Portrait (Nachtportret)

Veel Canon EOS-camera's beschikken over de modus Night Portrait. Deze modus is bedoeld om het beschikbare licht en flitslicht in balans te brengen. Het resultaat is dat de bewegingen van onderwerpen dicht bij de camera scherp worden vastgelegd, maar dat door de langere sluitertijd ook het omgevingslicht in de foto is terug te zien. Gebruik deze modus om foto's te maken van vrienden en familie met kerstverlichting op de achtergrond om de sfeer van de feestdagen over te brengen.

seizoenen - Canon
Michael Bentley – Kerstverlichting
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Aperture priority (Diafragmavoorkeur) met een prime lens

Aperture priority (Av) zorgt bij zowel weinig als veel licht voor een goede belichting. Een hoogwaardige lens met snel diafragma, zoals de Canon EF 50mm f/1.8 STM of de Canon EF 24mm f/2.8 IS USM, creëert een mooie, onscherpe achtergrond die de sfeer van de feestdagen overbrengt terwijl het hoofdonderwerp scherp in beeld wordt gebracht. De Canon EF 24mm f/2.8 IS USM is ook geweldig voor groothoekopnamen en de Canon EF 50mm f/1.8 STM is perfect voor portretten.

Het variangle LCD-scherm voor een standpunt lager bij de grond

De feestdagen zijn geweldig voor kinderen, dus maak ook foto's vanuit hun standpunt om dat gevoel van kinderlijke verwondering in je foto's te krijgen. Met het variangle LCD-scherm van sommige Canon-camera's kun je de camera op ooghoogte van een kind positioneren, zonder dat je op de grond hoeft te liggen, voor een uniek en totaal ander perspectief.

Een op de camera bevestigde flitser gebruiken

Als je een Speedlite-flitser op de flitsschoen van je Canon EOS bevestigt, beschik je over sterker en creatiever licht voor foto's die je in huis maakt. Veel Speedlites hebben een draaibare flitskop die naar het plafond kan worden gedraaid voor een zachter, meer flatteus resultaat: een zogenaamde weerkaatste flits. Voor een weerkaatste flits trek je het witte catchlightplaatje van de flitser naar buiten om de ogen van je onderwerp een glinstering te geven. Met de automatische modus berekent je camera automatisch de juiste flitsbelichting voor je foto's.

seizoenen - Canon
Matteo Paciotti – Kerstmarkt
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Feestelijke details vastleggen

Het zijn vaak de kleine dingen die de feestdagen zo bijzonder maken: versieringen, kerstballen of een mooi gedekte tafel. Foto's van deze elementen kunnen enorm tot de verbeelding spreken.

Gebruik voor kleinere voorwerpen een macrolens en een korte sluitertijd. De Canon EF 24-70mm f/4L IS USM is een ideale lens voor full-frame camera's omdat je er gemakkelijk veel verschillende soorten foto's mee kunt maken. Daarnaast heeft de lens uitstekende macromogelijkheden voor kleinere onderwerpen. Voor APS-C-camera's is de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM een geweldig veelzijdige lens waarmee je in de meeste omstandigheden fantastische foto's kunt maken. Leef je uit en maak foto's van kerstballen, kaarsen of speelgoed om de sfeer van de feestdagen vast te leggen.

seizoenen - Canon
John Morgan – Kerstbal met sneeuwvlokken:
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Aangepaste opnamemodi uitproberen

Veel EOS-camera's hebben één of meer aangepaste opnamemodi die je via het programmakeuzewiel aan de bovenkant van de camera kunt inschakelen. Aangepaste opnamemodi zijn vooraf geselecteerde camera-instellingen die je hebt opgeslagen, om ze later meteen te kunnen gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld een instelling opslaan waarmee de camera naar een configuratie schakelt voor weinig licht zonder flitser. In dit geval kies je de modus Aperture priority (Diafragmavoorkeur) (Av) en selecteer je een hoge ISO-waarde of automatische ISO-instelling. Schakel je Flash firing (Flitsen) uit bij de flitsopties van de camera.

Aangepaste opnamemodi maken het snel en eenvoudig om tussen twee verschillende fotografische stijlen te schakelen: één met flitser en één zonder flitser met alleen het beschikbare licht. Dit is handig als je snel moet schakelen om wintertaferelen vast te leggen.

seizoenen - Canon
Vishwaant Avk – Schaatsen in Central Park
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Profiteren van spotmeting

Met spotmeting kun je de beste belichting krijgen voor groepsportretten binnenshuis, als je ook de sfeerverlichting wilt vastleggen. Selecteer het spotmetingspatroon om de camera scherp te stellen op het midden van het kader. Gebruik bij scènes met veel donkere gebieden de spotmeter om de helderheid van gezichten te meten, druk op de belichtingsvergrendelingsknop en bepaal de compositie voor je foto opnieuw.

Optimaal van je flitser profiteren

Kerstfoto's worden vaak binnen gemaakt en dan is het omgevingslicht belangrijk voor de sfeer van de foto. Gebruik één of meer losse Speedlite-flitsers om deze sfeer vast te leggen. Stel de flitsers in als slaves en laat ze automatisch het plafond belichten samen met de ingebouwde Speedlite Transmitter of de Speedlite Transmitter ST-E3-RT.

Door automatisch te flitsen behoud je de belichting die je wilde gebruiken. Als je de flitsers tegenovergestelde hoeken van de kamer laat belichten, krijg je veel interessantere foto's dan wanneer je alleen een flitser op de camera gebruikt.

Upload je opname naar Canon's Galerij

Heb je inspiratie gekregen? Stuur je foto's dan naar Canon's Galerij. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community.