Fotografie-tutorial: Feestelijke fotografie

Verlichting
De feestdagen zijn het moment voor verlichting, zowel in huis als in dorpen en steden.

Verlichting vormt zelf al een bron van licht, dus hoef je geen flits te gebruiken. Als de camera wordt ingesteld op de opnamemodus ‘Auto’ zal dit meestal goede resultaten opleveren. Een voordeel van een digitale camera is dat je het resultaat bijna onmiddellijk kunt zien. Als de foto niet op de juiste manier is belicht, kun je opnieuw een foto nemen met belichtingscompensatie (vergroot de belichting als de foto te donker is en verklein de belichting als de foto te licht is). Zorg dat de flitser is uitgeschakeld. In de modus ‘Auto’ kan de flitser vanzelf afgaan.

De camera zal waarschijnlijk een langzame sluitertijd voor de verlichting instellen omdat de lichtniveaus vrij laag zijn. Dit kan onscherpe foto's opleveren als je de camera in de hand houdt. Als je dit wilt voorkomen, moet je de camera ondersteunen. Een statief vormt de traditionele camera-ondersteuning maar is vaak onhandig om te dragen. Er zijn echter vaak alternatieven beschikbaar zoals stoelen, tafels, trappen en muren. Gebruik de zelfontspanner om trillingen te voorkomen die de foto kunnen beïnvloeden als je op de ontspanknop drukt.

Mensen en lichtjes
Er zijn momenten waarop je mensen met verlichting wilt combineren, bijvoorbeeld wanneer kinderen cadeautjes openmaken onder een boom die versierd is met lichtjes. Als je met een flitser fotografeert, verlies je het effect van de lichtjes. Als je zonder flitser fotografeert, zitten de kinderen in het donker.

Op zo'n moment heb je de opnamemodus ‘Night portrait' (Nachtopname) nodig. Met deze instelling gaat de flitser wel af om de kinderen te belichten, maar de sluiter blijft vervolgens open staan om de lichtjes goed te belichten. Je krijgt in feite twee belichtingen in een. Omdat er een langzame sluitertijd wordt gebruikt, moet je de camera ondersteunen om trillingen van de camera te voorkomen, zoals hierboven is beschreven.

1  2  3  4