Fotografie-tutorial: Feestelijke fotografie

Groepsfoto's maken
Als je foto's met een flitser maakt, moet je onderwerp binnen het werkbereik vallen. Het flitsbereik verschilt per camera, flitskracht, het zoomen van de lens en het ISO-getal. Voor een groothoeklens moet de maximale afstand worden ingesteld op ongeveer vier meter. Als je een DSLR hebt, kan dit bereik met een Speedlite-flitser aanzienlijk worden vergroot.

Het gebruik van een flitser om een grote omgeving te verlichten, kan moeilijk zijn. Haal je onderwerp weg van een achtergrond om schaduwen met harde contouren te vermijden. De flitsbelichting wordt gebaseerd op de afstand tussen je camera en het onderwerp. Als je dus twee of meer personen in beeld hebt, moeten ze even ver van de camera verwijderd zijn. Je moet bijvoorbeeld een groep mensen op een feestje in een lijn opstellen (een enigszins halve cirkel is nog beter).

Het fotograferen van personen die aan een tafel zitten, kan problemen veroorzaken. Als je over de lengte van de tafel fotografeert, zit iedereen op een andere afstand. De enige manier om een gelijkmatige belichting te krijgen, is om een krachtige flitser met een gekantelde kop te gebruiken en het licht vanaf het plafond te laten weerkaatsen. Dit zorgt voor een gelijkmatige hoeveelheid licht voor de hele scène.

Als je groepen aan tafel fotografeert met behulp van de ingebouwde flitser van je camera, probeer dan iedereen naar een kant van de tafel te verplaatsen waarbij sommige personen zitten en anderen staan. Fotografeer vervolgens vanaf de andere kant van de tafel. Iedereen zal nu ongeveer even ver van de camera verwijderd zijn.

De ingebouwde flitser van de meeste camera's kunnen kleine groepen van vier tot zes personen aan. Het kan moeilijker worden om grotere groepen te belichten.

Bewegende onderwerpen fotograferen
Sommige van je onderwerpen blijven niet lang stil staan, zoals kinderen bijvoorbeeld! De Digital IXUS 200 IS heeft een hele handige functie, Touch AF (Tik op AF). Het enige wat je hoeft te doen is het LCD touch screen aanraken om je onderwerp binnen een scène te identificeren. De IXUS 200 IS blijft er dan voor zorgen dat de scherpstelling en de belichting je onderwerp binnen de scène blijven volgen. Meer informatie over deze geweldige camera.

1  2  3  4