EOS tutorial

Tips & tricks voor je EOS DSLR

Als je bekende plekken fotografeert, kom je snel in een sleur terecht en maak je precies dezelfde foto's als alle andere fotografen die op die plek zijn geweest. Als je op de bestemming aankomt en het onderwerp voor je ziet, kunnen je hersenen vaak alleen maar aan alle andere foto's denken die op die locatie zijn gemaakt.

Zoek eerst met je ogen naar een mooie scène en daarna pas met de zoeker van je camera. Neem de tijd om de verschillende invalshoeken te bestuderen voor je je camera pakt: zoek een beeld dat je nog nooit eerder hebt gezien. Draai je om, voeg mensen toe aan je foto of maak je foto's op verschillende momenten op de dag voor een interessanter tafereel. Of maak een foto van andere fotografen die een beroemde bezienswaardigheid of monument fotograferen!


  • Kies een ongewoon standpunt voor je foto
  • Profiteer optimaal van het beschikbare licht
  • Creëer diepte in je foto
  • Spontane portretten
  • Maak een panoramische foto


Kies een ongewoon standpunt voor je foto

Veel fotografen maken dezelfde foto's en ze houden vrijwel allemaal hun camera op dezelfde hoogte. Kies eens voor iets anders. Kijk om je heen voor een bijzonder standpunt om je foto vanuit een andere hoek te maken.

bekend - Canon
Guian Bolisay – Pocket Tree VOL. Rockefeller
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Heeft je camera een variangle LCD-scherm? Klap het open en draai het richting de grond. Zet je camera op Live View-modus en hou hem boven je hoofd om de beroemde bezienswaardigheden van een stad te fotograferen. Kijk omhoog om de foto op het LCD-scherm te kunnen zien en zo de compositie te bepalen. Zo kun je ook over de hoofden van de mensen fotograferen als het druk is.

bekend - Canon
Antonio Thomás Koenigkam Oliveira – Rio de Janeiro
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Kantel het variangle LCD-scherm omhoog en hou je camera vlak boven de grond voor een foto vanuit een hoek die anders is dan al die andere foto's. Misschien kun je zelfs een plekje vinden om een lage foto te maken met een groothoeklens zodat ook andere mensen op de foto passen.

Tips & Tricks: gebruik één AF-punt om de nadruk te leggen op een onderwerp verderop in plaats van de mensen op de voorgrond.


Profiteer optimaal van het beschikbare licht

bekend - Canon
Darren Flinders – De Tempel van Saturnus, Rome
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Hoewel je in de vroege ochtend en late avond vaak het mooiste licht van de dag hebt, is het niet altijd even praktisch om op die tijdstippen op bepaalde locaties te zijn. Je kunt beter geen foto's midden op de dag maken, hoewel het dan ook nog steeds mogelijk is om sfeervolle opnamen te maken, ook bij fel zonlicht. Je ogen kunnen goed overweg met zowel de felste als donkerste elementen van een tafereel. Je kunt ook betere foto's maken door gebruik te maken van de scherpstelling en belichtingsvergrendeling van je camera.

Druk de sluiter half in om de scherpstellings- en metingssystemen te activeren. Zodra je een piepje hoort en het AF-bevestigingslampje ziet branden in de zoeker, is de belichting vergrendeld. Als je je camera omhoog had gekanteld en veel lucht of zon in het frame had, kan de belichting misschien niet helemaal kloppen. Voorkom dat het beeld te veel lucht of zon bevat en hou de sluiter half ingedrukt zodat je je camera kunt verplaatsen voor de beste compositie met de juiste belichting. Dit is vooral handig bij hoge gebouwen of als je zo dichtbij bent dat je de top van het gebouw alleen vanuit een grote hoek kunt zien.


Creëer diepte in je foto

bekend - Canon
Montse PB – Te voet naar de Arc de Triomphe
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Om te voorkomen dat je saaie foto's maakt, kun je een positie zoeken waarbij je alle elementen in beeld hebt en de kijker door de scène wordt gegrepen. Zo zie je bijvoorbeeld een interessant gebouw, maar zonder een herkenbaar punt kun je niet zien hoe groot het eigenlijk is. Wacht tot er iemand op de voorgrond langs loopt om de schaal van hoge gebouwen te kunnen vastleggen. Je kunt interessante foto's maken als de persoon op de voorgrond vrij groot is vergeleken met het gebouw. Voor het beste effect heb je een groothoeklens nodig. Concentreer je op het dieptebeeld: maak gebruik van de modus Aperture-priority (Diafragmavoorkeur) (Av), met het diafragma op f/8 tot f/16 en hou de sluitertijd in de gaten. De sluitertijd moet kort genoeg zijn om cameratrilling te voorkomen. Kies voor een hogere ISO als de sluitertijd te lang is.


Spontane portretten

De bekendste bezienswaardigheden trekken uiteraard veel bezoekers, die eigenlijk ook een mooi onderwerp vormen. Kies een langere lens om opvallende individuen te isoleren. Met een langere lens krijg je ook meer dieptewerking, waardoor mensen dichter bij het gebouw lijken te staan. Zo kun je een mooie foto maken van iemand die de bezienswaardigheid bezoekt en niet zozeer van de bezienswaardigheid zelf. Met langere lenzen moet je wel verder weg staan van het belangrijkste onderwerp. Probeer het mooiste deel van de locatie vast te leggen. Zo kun je het diafragma openzetten om de bezoeker te isoleren van de omgeving.

Tips & Tricks: verlaag het diafragma voor meer dieptewerking om je onderwerp in de context van de stad te plaatsen.


Maak een panoramische foto

bekend - Canon
See-ming-Lee – Chinese universiteit van Hong Kong
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Je kunt een scène in meerdere fasen vastleggen om een zeer gedetailleerde panoramische foto te maken. Als je een breder beeld wilt vastleggen, kun je je camera ook verticaal vasthouden om de verticale afmetingen van de foto te maximaliseren. Er zijn veel software-apps waarmee je meerdere foto's kunt samenvoegen. Voorkom dat je je camera te ver naar boven of naar beneden kantelt, aangezien het dan moeilijker wordt om de beelden mooi samen te voegen. Als je wilt, kun je ook een persoon toevoegen aan bepaalde delen van de samengevoegde foto. Wacht tot hij zich in het nieuwe beeld bevindt voor je de volgende foto maakt van je panorama en laat de afbeeldingen mooi overlappen.