Tutorials voor compactcamera's

Tips & tricks voor je compactcamera

Als je bekende plekken fotografeert, kom je snel in een sleur terecht en maak je precies dezelfde foto's als alle andere fotografen die op die plek zijn geweest. Als je op de bestemming aankomt en het onderwerp voor je ziet, kunnen je hersenen vaak alleen maar aan alle andere foto's denken die op die locatie zijn gemaakt.

Zoek eerst met je ogen naar een mooie scène en daarna pas met de zoeker van je camera. Neem de tijd om de verschillende invalshoeken te bestuderen voor je je camera pakt: zoek een beeld dat je nog nooit eerder hebt gezien. Draai je om, voeg mensen toe aan je foto of maak je foto's op verschillende momenten op de dag voor een interessanter tafereel. Of maak een foto van andere fotografen die een beroemde bezienswaardigheid of monument fotograferen!


  • Timing is alles
  • Kies een kleur die je in je foto's wilt verwerken
  • Opnamen met High Dynamic Range
  • De mensenmassa vastleggen

Timing is alles

bekend - Canon
The World According to Marty – Zonsondergang bij de Big Ben
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Soms is het zo druk bij beroemde locaties en grote evenementen dat het lastig is om een mooie foto te maken. Het kan lonen om op een ander moment terug te keren. De vroege ochtend of late avond vormen voor veel fotografen de beste tijdstippen om mooie foto's te maken. Rond deze tijdstippen heeft het licht een unieke sfeer.

In de vroege ochtend of late middag/vroege avond is het licht heel mooi, maar misschien niet helder genoeg. Op deze momenten heb je dus een hogere ISO nodig. Bij weinig licht of in de ochtend kun je de modus Handheld Night Scene (Nachtopnamen uit hand) gebruiken die veel camera's hebben om mooie foto's te kunnen maken - zelfs zonder statief.


Kies een kleur die je in je foto’s wilt verwerken

Als je graag een aantal foto's van een bepaalde locatie wilt maken, kun je misschien een verhaal vertellen door in elke foto bepaalde elementen of een kleur te verwerken. Zo kun je bijvoorbeeld in foto's van Londen de nadruk leggen op rode bussen, rode brievenbussen en mensen in rode kleding. Door een kleur te kiezen, moet je beter naar de scène voor je kijken voor je een foto maakt. Hierdoor word je ook gedwongen om meerdere foto's te maken die je verhaal van de locatie uitbeelden.


Opnamen met High Dynamic Range

Veel camera’s uit de PowerShot G-serie kunnen worden geconfigureerd om HDR-foto's te maken. Met HDR kan de camera geweldige scènes vastleggen met heldere, lichte tinten en donkere schaduwen. Deze omstandigheden komen vaak voor als de zon zich achter het gefotografeerde onderwerp bevindt. Bij kleine onderwerpen zal de camera geneigd zijn de flitser te gebruiken, maar bij een groot onderwerp zoals een gebouw, is HDR veel effectiever. Hierbij maakt de camera snel achter elkaar een reeks van drie foto's met verschillende belichtingen. Deze drie foto's combineert hij tot één foto die alle tinten bevat. Deze optie kun je ook gebruiken als je vanuit een kamer een foto van de buitenwereld maakt. Meestal is de kamer dan veel donkerder dan de buitenwereld.


De mensenmassa vastleggen

Toeristische trekpleisters worden door veel mensen bezocht waardoor het er vaak erg druk is. De menigte maakt daardoor onderdeel uit van de locatie. Je kunt hiervoor een lange sluitertijd kiezen. Dit doe je met de modi Shutter Priority (Sluitertijdvoorkeuze) (Tv) of Manual (Handmatig) (M) op je PowerShot. Zo wordt de mensenmenigte wazig vastgelegd in plaats van scherp. Sommige camera's bieden de optie om een ND-filter (neutral density) te activeren. Hiermee kun je het licht reduceren, wat resulteert in langere sluitertijden om de mensenmenigte wazig vast te leggen.

Tips & Tricks: vind een manier om je camera stevig vast te houden zodat de gebouwen worden weergegeven als haarscherpe, bewegingloze bouwwerken en de toeristen als een bewegende massa.