Tutorials voor EOS

Tips & tricks voor je EOS

Februari kan een druilerige tijd zijn. Het mag dan de kortste maand van het jaar zijn, maar het weer voelt nog altijd winters aan. Ijzige ochtenden en sneeuw maken plaats voor miezer en regen. De dagen slepen voort en de zomer lijkt nog ver weg.

Er is geen betere reden om je te laten opvrolijken door je fotografie. Maak prachtige en dramatische beelden om wat licht in de grijze dagen te brengen. Gebruik je fotografie om iedere dag bijzonder te maken met iets gedenkwaardigs. En daag jezelf daarmee ook uit om deze maand meer foto's te maken; zo word je ook nog eens een betere fotograaf.

  • Modus Close-up
  • Levendige kleuren
  • Zelfontspanner: continu opname
  • Macro en close-up
  • Maak een videoverhaal – jouw reis naar huis
  • Persoonlijk project – warmere kleuren

Modus Close-up

Als je heel dicht bij kleine onderwerpen zit, gebruik je de scènemodus Close-up om de opname te verbeteren. Dit verandert de afstand waarop de lens scherpstelt niet, maar verandert wel hoe de camera omgaat met de scène. Ga op zoek naar de details in een scène in plaats van een groot en algemeen beeld en maak verschillende opnamen van de details, de meest heldere punten van de scène kunnen de indruk wekken dat deze niet alleen maar grijs en somber is.

Tip: goede dingen om naar te zoeken zijn meerkleurige lichten of voorwerpen die in water of plassen worden weerspiegeld.


uitzonderlijk - Canon

Tim Kouroff – Licht van een lantaarn
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

uitzonderlijk - Canon

Michael Gil – Nachtelijke snack
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/



Levendige kleuren

Wees visueel onderzoekend en geïnteresseerd in je omgeving. Gebruik het vermogen van je camera om de verzadiging te boosten om levendige kleuren te krijgen. Sommige camera's hebben een sfeerselectiefunctie waarmee levendige kleuren kunnen worden vastgelegd. Een alternatief is om de Picture Style Landschap te selecteren zodat je een veel sterkere kleurweergave in de scène krijgt. In februari zijn er buiten misschien niet zo gek veel heldere kleuren, dus het is een mooie uitdaging om kleuren op te zoeken en binnen de scène te fotograferen.

uitzonderlijk - Canon

Kieran Clarke – Paraplu's
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/



Zelfontspanner: continue opname

Verschillende camera's (EOS 750D / 760D / EOS 650D / EOS 700D / EOS 1200D) kunnen worden geconfigureerd om een reeks foto's te maken met de zelfontspanner. De camera maakt 2 tot 10 foto's 10 seconden nadat de ontspanknop is ingedrukt. Je zou bijvoorbeeld een reeks zelfportretten snel achter elkaar kunnen maken of vraag je portretonderwerpen te spelen met verschillende gezichtsuitdrukkingen en poses om je te helpen een fantastische foto te maken.


Macro en close-up

Als je de allerkleinste details wilt vastleggen, die de meeste mensen over het hoofd zien, heb je de juiste lens nodig. Probeer een macrolens (EF-S 60mm f/2.8 Macro USM voor APS-C-camera's, EF 100mm f/2.8 Macro USM voor full-frame) of gebruik een tussenring waarmee je met je normale lenzen dichter bij kunt scherpstellen en waardoor de vergroting groter wordt. Door dichtbij scherp te stellen, kun je de werkelijkheid abstracter maken en ontdek je bovendien hoe fascinerend en interessant de wereld van microdetails is. Close-up scherpstellen levert ook een heel geringe scherptediepte op waardoor je het onderwerp nog meer van de achtergrond scheidt.

uitzonderlijk - Canon

Christian Roth – Tijd van het leven
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/



Maak een videoverhaal

Als je op zoek bent naar een idee voor je video's, zou je kunnen overwegen het verhaal te vertellen van dagen die langer worden door meer daglicht. Gebruik je camera om een korte videoclip op te nemen die je vervolgens kunt bewerken. Begin met een clip op je weg terug naar huis en doe dat elke dag of om de andere dag. Aan het einde van de maand heb je dan een reeks clips die de verandering van het licht laat zien en laat zien hoe de avonden lichter worden en hoe je omgeving beter zichtbaar wordt. Projecten zoals deze zullen je stimuleren om regelmatig met video te spelen met een duidelijk verhaal dat eenvoudig is om te volgen en op te nemen. Naarmate je vaardigheden door deze oefening verbeteren, worden je video's ook steeds interessanter.


Maak elke dag een warmere opname

De witbalansregeling van de EOS-camera's uit het middensegment biedt de mogelijkheid om de witbalans in te stellen op Kelvin of een specifieke kleurtemperatuur in te voeren. Het bereik is normaal gesproken 2500 K tot 10.000 K. Je kunt elke dag een foto maken met een iets warmere kleurtemperatuur, bijvoorbeeld 500 K meer dan je vorige opname. Fotografeer elke dag dezelfde scène of juist iets anders. Naarmate de Kelvin-waarde hoger wordt, verandert je foto van een sterk blauwe tint naar een verzadigd, warm oranje getint beeld.

uitzonderlijk - Canon

See-ming Lee – Reflectie
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/



Upload je foto naar Canon's Galerij

Ben je geïnspireerd om iets nieuws te proberen met je camera? Stuur je foto's dan naar Canon's Galerij. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community. Hier kun je eenvoudig je afbeeldingen uploaden.