Tutorials voor compactcamera's

Tips & tricks voor je compactcamera

Februari kan een druilerige tijd zijn. Het mag dan de kortste maand van het jaar zijn, maar het weer voelt nog altijd winters aan. IJzige ochtenden en sneeuw maken plaats voor miezer en regen. De dagen slepen voort en de zomer lijkt nog ver weg.

Er is geen betere reden om je te laten opvrolijken door je fotografie. Maak prachtige en dramatische beelden om wat licht in de grijze dagen te brengen en je dagelijkse routine spannender te maken. Gebruik je fotografie om iedere dag bijzonder te maken. En daag jezelf daarmee ook uit om deze maand meer foto's te maken; zo word je ook nog eens een betere fotograaf.

  • Kleuraccent
  • Jouw rit naar je werk
  • Voedsel fotograferen
  • Belichtingscompensatie


Creatieve filters

Eén manier om het alledaagse speciaal te maken, is het gebruik van filters. Deze zijn op veel van de recente IXUS- en PowerShot-modellen beschikbaar. De modus Creative Shot legt op intelligente wijze vijf extra beelden van het oorspronkelijke onderwerp vast met artistieke en verrassende effecten.

uitzonderlijk - Canon
Vince Alongi – Kleuraccentmodus
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Observeer beter

Misschien neem je elke dag dezelfde route naar je werk. Maar zijn er ook nieuwe dingen te zien als je goed kijkt? Met de kleine, draagbare PowerShot- en IXUS-camera's is het gemakkelijk om je camera altijd mee te nemen. Observeer de plaatsen waar je langskomt, het uitzicht uit de trein of bus, de gebouwen waar je nooit naar omhoog kijkt, of de mensen die staan te wachten om het zebrapad naar de andere kant van de weg over te steken.

Tip: schakel de automatische flitser uit om te voorkomen dat je schrille foto's krijgt met vlak licht.



Voedsel fotograferen

Voedselfotografie biedt allerlei interessante dingen die je met je camera kunt vastleggen. De juiste belichting van voedsel is, net zoals bij zo veel andere soorten fotografie, heel belangrijk. Je kunt prachtige foto's maken als je een diffuser gebruikt als achtergrond tussen een raam waar daglicht doorheen valt en het bord eten. Deze belichting zorgt voor een zacht licht dat de natuurlijke kleuren van het voedsel laat uitkomen.

uitzonderlijk - Canon
Michael Behrens
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Belichtingscompensatie

Als je voedselfoto's te donker zijn, helpt het om de belichting met 1 stop te verlengen of meer belichtingscompensatie te gebruiken. Je vindt dit in de menufunctie op je camera onder de tab 'Opname-instellingen wijzigen'. Je hebt een langere belichtingstijd nodig omdat de witte diffuser de scène helderder maakt dan gemiddeld. Dit betekent dat de camera moet worden ingesteld om de belichting voor de foto te verhogen. 

uitzonderlijk - Canon
Michael Behrens – Voedsel II
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Tip: om de schaduwen op te heffen die achter het voedsel kunnen ontstaan door een diffuus licht, kun je het licht laten weerkaatsen naar het onderwerp met bijvoorbeeld een vel papier.


Upload je opname in Canon's Galerij

Ben je geïnspireerd om iets nieuws te proberen met je camera? Stuur je foto's dan naar Canon's Galerij. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community. Hier kun je eenvoudig je afbeeldingen uploaden.