Tips & Tricks: Belichting

Meetmethoden

De belichtingsmeter in je EOS-camera meet de helderheid van het licht dat door het objectief valt.

Op basis hiervan worden de sluitertijd, het diafragma en de ISO-waarde ingesteld of word je geholpen om de juiste instellingen te selecteren voor een correcte belichting. De meeste huidige EOS-camera's kunnen vier meetmethoden gebruiken. Raadpleeg voor meer informatie de instructiehandleiding die bij de camera is geleverd. De verschillen tussen de meetmethoden worden hieronder beschreven.

Picture_Tutorial_p2Meervlaksmeting: Een goede meetmethode voor algemeen gebruik. Hierbij wordt het beeldgebied in een aantal zones verdeeld. Meetsensoren bepalen de helderheid van het licht in elke zone zodat het licht aan het type scène kan worden aangepast.


Picture_Tutorial_p2_02Deelmeting: Hierbij worden metingen verricht in het centrale gebied van de zoeker (6-10%, afhankelijk van het cameramodel). Dit is effectief als de achtergrond door bijvoorbeeld tegenlicht veel lichter is dan het onderwerp.

Picture_Tutorial_p2_04Spotmeting: Wordt gebruikt voor metingen in een bepaald gebied van het onderwerp of de scène (1,5-4% van de zoeker, afhankelijk van het cameramodel). Voor vergelijkbare situaties als een deelmeting, in gevallen waarin het onderwerp een kleiner gedeelte van de afbeelding beslaat.



Picture_Tutorial_p2_03Meting van middelpunt-gemiddelde:
Hierbij richt de camera zich meer op het centrale gebied van de zoeker door de belichting af te stemmen op het centrale gebied en daarna het gemiddelde voor de volledige scène te bepalen.

Zie het verschil in Live View
Bij digitale fotografie is een foto die je hebt gemaakt na zo'n twee seconden zichtbaar. Bij Live View-opnamen zie je echter hoe je foto eruit komt te zien voordat je hem maakt.

Wanneer je in Live View op de knop 'Info' drukt wordt het histogram getoond, zodat je de belichting kunt controleren. Het is de bedoeling dat de lijnen van het histogram binnen de grafiek vallen. Als de lijnen te veel naar links staan verdwijnen de details in schaduwpartijen. Als de lijnen te veel naar rechts staan verdwijnen de details in lichte tinten.

Picture_Tutorial_p2_05
Norfolk Hawker, © Miles Bostock 2012, Canon EOS 550D

1  2   3  4  5