Tips & Tricks: Belichting

Perfecte belichting

De digitale sensor in je EOS-camera heeft precies de juiste belichting nodig om een perfecte foto te kunnen maken.

In deze Tips & Tricks lees je hoe je EOS-camera het aanwezige licht meet en op basis daarvan de juiste belichtingsinstelling bepaalt. Ook leer je hoe je de belichting kunt aanpassen om de perfecte foto te maken.

• Uit welke elementen bestaat belichting?
• Meetmethoden
• Zie het verschil in Live View
• Belichtingscompensatie
• Auto Exposure Bracketing (Reeksopnamen met automatische belichting) (AEB)
• High Dynamic Range modus (HDR)
• Meerdere belichtingen

Picture_Tutorial_p1
Red Light, © Richard Craze 2012, Canon EOS 600D

Uit welke elementen bestaat belichting?
Er zijn drie factoren die de belichtingsinstelling beïnvloeden.
Sluitertijd: Hoe lang de sensor wordt belicht. Dit kan een uiterst korte periode zijn, bijvoorbeeld 1/4000 seconde, of een veel langere periode, bijvoorbeeld 30 seconden of langer.
Diafragma: De grootte van de opening in het objectief waardoor licht valt. Bij een grote diafragmaopening, bijvoorbeeld f/2,8, wordt er veel licht doorgelaten. Bij een kleine diafragmaopening, bijvoorbeeld f/16, wordt het meeste licht tegengehouden.
ISO-waarde: De gevoeligheid van de digitale sensor. Een lage ISO-waarde, bijvoorbeeld 100, zorgt voor een lage gevoeligheid. Bij een hoge ISO-waarde, bijvoorbeeld 12.800, is de sensor veel lichtgevoeliger.

1   2  3  4  5