EOS Tips & Tricks

Deze maand zijn de Tips & Tricks bedoeld om je te helpen de ongebruikelijke en nog niet ontdekte delen van de stad op te zoeken en de essentie vast te leggen in je foto's en video's.

Tutorial voor EOS - Canon
Vertrek van de Harlem Line door Erich Poole


Mensen in de stad vastleggen met je EOS

Je Canon EOS DSLR is zeer flexibel wat betreft het vastleggen van stadslandschappen, mensen en details, en dit is dé tijd om daar gebruik van te maken. Steden zijn van nature druk, maar er zijn tijden waarop het tempo vertraagt, zoals laat op de avond of heel vroeg in de ochtend. Voor dit moment van de dag moet je weten hoe je met situaties met weinig licht omgaat. Dit betekent lange sluitertijden, hoge ISO-waarden en technieken om je camera stabiel te houden.

Het eerste wat je moet onthouden wanneer je fotografeert bij weinig licht is dat je ervoor moet zorgen dat de volledig automatische instellingen geen flitser meer gebruiken. Je kunt dit doen met de modus Flits uit en/of de modus voor nachtopnamen zonder statief.


Modus Flits uit – draai het keuzewiel van de camera naar de modus Flits uit. Je camera moet nu op een andere manier gebruikmaken van de mogelijkheden om foto's te maken zonder flitser.
De camera doet dit door de lichtgevoeligheid (ISO-snelheid) te verhogen, de sluitertijd te verlagen en het diafragma van de lens open te zetten.


Onscherpte door camerabeweging voorkomen

Bij erg weinig licht of 's nachts moet je voorkomen dat je camera beweegt als je een foto maakt. Camerabeweging kan ongewenste onscherpte veroorzaken en je opname verpesten. Zet de camera daarom op de grond, op een stabiele tafel of leun met de camera tegen een railing. Het kan zelfs al helpen om de camera stevig tegen een muur te houden zodat deze stabieler blijft. Een lens met Image Stabilizer helpt ook.

Tip: de modus Flits uit is ook de modus om foto's te maken in musea of op andere plekken waar fotograferen met flitser niet is toegestaan of waar flitslicht de sfeer zou verpesten.


Modus voor nachtopnamen zonder statief

Deze handige modus neemt een serie van vier foto's vlak achter elkaar en combineert ze vervolgens in één enkel beeld. Zo heb je zo min mogelijk last van camerabeweging. Omdat een hoop steden beperkingen opleggen wat betreft het gebruik van statieven, kan de modus voor nachtopnamen zonder statief de uitkomst bieden voor scherpe foto's van de stad bij nacht.


Mensen fotograferen

Gebruik de modus Live View-opnamen om spontane straatfoto's te maken zonder dat de onderwerpen van de foto zich bewust zijn van je aanwezigheid. Een EOS-camera met een Variangle LCD-scherm maakt dit nog eenvoudiger.

Tutorial voor EOS - Canon
New York door Eddy Hilbrink


Wist je dat? Vaak is het zo dat als je een plek in de stad vindt waar je kunt wachten op een foto, de gelegenheid gewoon naar je toe komt. Kijk uit naar vormen, licht en schaduwen en wacht vervolgens tot de hoofdpersonen precies op die plek lopen. Er zijn vele camera's in een stad. Sta stil of wacht onopvallend met jouw camera klaar voor actie in je handen. Zo ben je veel minder zichtbaar voor de mensen om je heen. 


Neem een kleine prime-lens met snel diafragma

Een prime-lens met een groot diafragma, zoals de Canon EF 50mm f/1.8 STM is altijd een goede keuze om mee te nemen en is fantastisch voor fotograferen bij weinig licht. Klein en lichtgewicht: deze hanteerbare lens biedt scherpe beeldkwaliteit. De uitgebreide reeks diafragma-instellingen op prime-lenzen biedt uitstekende controle over de scherptediepte. Om deze lenzen optimaal te benutten, gebruik je de modus Diafragmavoorkeuze (Av) om de scherptediepte te bepalen van weinig tot veel of gebruik je de modus Sluitertijdvoorkeuze (Tv) om te regelen hoe beweging wordt vastgelegd. Een ander voordeel van dit type lens is dat je dichter bij een onderwerp moet gaan staan in plaats van dat je kunt inzoomen. En dat betekent dat je vaak interessantere standpunten kunt vinden voor je foto. Voor foto's in de stad of meer algemene foto's zijn de Canon EF 24mm f/2.8 IS USM en de Canon EF 35mm f/2 IS USM uitermate geschikt.


Tutorial voor EOS - Canon
Mensen door Matteo Ciani Bassetti


Zorg dat je altijd voorbereid bent op de perfecte opname

Houd je camera klaar om op elk gewenst moment te fotograferen. Dat betekent dat je je bewust moet zijn van hoe het licht om je heen verandert terwijl je door de stad loopt. Als het donkerder wordt, is het goed om de ISO-waarde te verhogen of het diafragma verder te openen. Als het lichter wordt, is het goed om de ISO-waarde te verlagen of het diafragma te verkleinen. Zo zorg je ervoor dat de instellingen van de camera bijna goed zijn ingesteld op het moment dat je iets spectaculairs tegenkomt dat je wilt vastleggen.

Tip: als er hoge gebouwen staan in een stad, kijk dan naar de stand van het licht tussen de gebouwen en denk na hoe het beschikbare licht je foto zou kunnen verbeteren. Overweeg ook om op een beter moment van de dag terug te keren naar de locatie als het licht staat zoals je het wilt hebben.


Monochroom en filters gebruiken

Gebruik de Picture Style Monochroom op je camera om zwart-witfoto's op je camera te maken. Schaduwen en licht zijn erg belangrijk bij zwart-wit en door de modus Monochroom te gebruiken, kun je het spel van de contrasten zien. Je LCD-scherm laat de foto's in zwart-wit zien, maar als je in RAW werkt, kun je tijdens de nabewerking op je computer ook terugkeren naar kleur.

Door het contrast van de Picture Style Monochroom te verhogen en een geel filtereffect bij felle zon toe te voegen, geef je je beelden een nog dramatischer contrast.

Tutorial voor EOS - Canon
NYC door Marco Iozzi


Wist je dat? Aan het einde van de dag zijn de schaduwen langer dan midden op de dag en een heldere hemel zonder wolken geeft schaduwen met de scherpste randen.


Alles uit time-lapse effecten halen

Je bent misschien maar korte tijd in een stad, maar een time-lapse is een leuke manier om het snelle ritme van het stadsleven over te brengen. Een aantal EOS-camera's is voorzien van een geïntegreerde intervalometer waarmee je de camera kunt instellen om om de paar seconden een foto te maken. Als de camera deze functie niet heeft, kun je een accessoire gebruiken zoals de Canon Timer Controller TC-80N3 om de reeks foto's voor je te maken.

Gebruik een stabiel statief voor de camera. Maak een fotoreeks van een straat vanuit een hoog gelegen hotelkamer om van zonsopkomst tot zonsondergang een interessant portret te maken van de stad.

Tutorial voor EOS - Canon
Melbourne door Ralf Kaldenhoff

Om genoeg foto's te maken voor je time-lapse moet je onthouden dat hoe korter de interval, hoe langer de time-lapse loopt. Als je slechts een paar uur lang foto's maakt, is het beter om een kortere interval te gebruiken omdat je de video tijdens het nabewerken altijd nog kunt versnellen als je dat wilt.


Upload je opname in de You Connect Gallery

Als je inspiratie hebt gekregen en het veranderende gezicht van de stad 24 uur hebt vastgelegd, is het een leuk idee om je foto's in te sturen voor de You Connect Gallery. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon community. Upload je foto's.