Tips & Tricks voor compactcamera's

Deze maand zijn de Tips & Tricks bedoeld om je te helpen de ongebruikelijke en nog niet ontdekte delen van de stad op te zoeken en de essentie vast te leggen in je foto's en video's.

Tutorial voor compactcamera's - Canon
New York door Eddy Hilbrink

Je IXUS of PowerShot is een uitstekende keuze om mensen in de stad en stadslandschappen dag en nacht vast te leggen. Je kunt de camera gemakkelijk in je zak of een tas stoppen en de camera is klein genoeg om spontane opnamen te maken zonder te veel inbreuk te maken op privacy. De camera's bieden bovendien een uitgebreide keuze aan opnameopties, dus laat je creativiteit de vrije loop!


Verander je standpunt

In grote steden met grote menigten kan het soms lastig zijn om scherp te stellen op onderwerpen die zich op een grote afstand bevinden. Je camera vindt vaak de onderwerpen die dichtbij zijn en in de weg staan, en stelt juist op deze onderwerpen scherp. IXUS camera's stellen bijvoorbeeld automatisch scherp op het onderwerp dat zich het dichtst bij de camera bevindt.
Op locaties met veel mensen kun je iets verder op de scène inzoomen.

De nieuwste IXUS-modellen bieden variabele scherpstelpunten, AF-punt Zoom en Continu AF, waarmee je haarscherpe beelden kunt vastleggen: van grote menigten, portretten van mensen die onderweg zijn tot kleine, suggestieve details uit het stadsleven.


Kleine details maken beelden krachtig
Tutorial voor compactcamera's - Canon
St Paul's & Millennium Bridge door Alan Keating

Een stad fotograferen gaat vaak om de kleine details die een stad uniek maken. Het is een goed idee om de markten van een stad op te zoeken en marktwaar (en de verkopers) te fotograferen.

Je kunt dingen vastleggen die anders zijn dan in je eigen omgeving, maar je kunt ook onderwerpen fotograferen die iconen zijn van een bepaalde stad, zoals sinaasappels in Seville, stokbroden in Parijs of bratwurst in Berlijn.

Tip: gebruik voor kleine onderwerpen de scherpstelknop om de macro- of close-up-modus te gebruiken (dit is de knop met het bloem- of het MF-symbool). Ga dan zo dicht mogelijk bij het onderwerp staan om het hele beeld te vullen.

In de Smart Auto-modus zou de camera automatisch moeten overschakelen op Macro. Houd de camera ongeveer een seconde stil. Je zou nu moeten zien dat het pictogram rechtsboven aan je scherm verandert in een bloem.


Fotografeer dezelfde scène meerdere malen

Als je genoeg tijd hebt, is het een goed idee om foto's van hetzelfde deel van de stad op verschillende momenten van de dag te fotograferen zodat je het ritme van het leven en de veranderingen kunt laten zien.

Je kunt, als je tijd over hebt, ervoor kiezen om een plek op verschillende momenten van de dag opnieuw te bezoeken om de verschillende mensen en het veranderende licht vast te leggen. Door slechts drie of vier foto's te maken op een paar vaste intervallen op de dag kun je een gevoel geven van de veranderingen die de stad door de dag heen meemaakt.


Bewegende onderwerpen fotograferen

Als je bewegende onderwerpen fotografeert zoals mensen die over een brug of een plein lopen, kun je de camera beter stil houden en de flitser uitschakelen. Daardoor kiest de camera langere sluitertijden om de beweging van het onderwerp beter te laten zien. Als je zo'n soort foto wilt maken, moet je even zoeken naar een geschikt oppervlak of een geschikte plaats om je camera neer te zetten of vast te houden voor maximale stabiliteit. Als je een PowerShot hebt en je je zeker voelt in je fotografie, kun je ook eens experimenteren met de Sluitertijdvoorkeuze (Tv) als je camera deze functie heeft. Hiermee kun je de sluitertijd aanpassen en je creativiteit de vrije loop laten.

Tutorial voor compactcamera's - Canon
Vertrek van de Harlem Line door Erich Poole


Zorg dat je er klaar voor bent

Zorg dat je camera en jij klaar zijn om de stad overdag en 's nachts vast te leggen. Ongeacht het type of model camera is het verstandig om ervoor te zorgen dat de accu van je camera opgeladen is en dat er voldoende ruimte op je geheugenkaart vrij is zodat je geen kansen mist.


Upload je opname in de You Connect Gallery

Als je inspiratie hebt gekregen en het veranderende gezicht van de stad 24 uur hebt vastgelegd, is het een leuk idee om je foto's in te sturen voor de You Connect Gallery. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community. Upload je foto's.