EOS Tips & Tricks

Deze maand verkent Canon nieuwe manieren om authentieke emoties vast te leggen. Het doel is je foto's te verbeteren en je kijkers dieper te raken.

Menselijke emoties laten zich niet in vaste regels vangen: ze zijn spontaan en gebaseerd op wat iemand voelt. Je camera dus altijd bij de hand houden is een van de eerste regels om ze vast te leggen. Ongeplande opnamen kunnen prachtige resultaten opleveren. Probeer opnamen te maken wanneer je onderwerp dat niet verwacht, of druk de sluiter in vlak nadat ze denken dat je een foto hebt gemaakt. Ze zien er dan veel natuurlijker en ontspannener uit.

Of je nu foto's maakt om ze te delen of gewoonweg voor jezelf te houden, met de tutorials van Canon ontdek je hoe je gemoedstoestanden en gevoelens effectiever kunt vastleggen.

Tips & Tricks voor het vastleggen van emoties


Deze maand verkent Canon hoe je in je foto's emotie kunt vastleggen en overbrengen. Door je eigen gevoelens uit te drukken of die van je onderwerp of scène vast te leggen kan een gewone foto een uniek en krachtig beeld oproepen.


Tips & Tricks: Als je menselijke emotie probeert vast te leggen, let dan op de ogen van je onderwerp. Ogen zijn een uitstekende indicator van hoe iemand zich voelt.

  • De basisbeginselen – voorbereid zijn
  • Portretmodus
  • Sfeer vastleggen
  • Scherpstellen op één punt en groothoekopnamen
  • Geavanceerde effecten gebruiken


Tutorial voor EOS - Canon
Vinoth Chandar - Leun achterover en relax!
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Bereid je voor en wees voorbereid

Emotie is vaak iets vluchtigs, dus het is zaak dat je goed voorbereid bent om die momenten vast te leggen. Voordat je gaat fotograferen is het een goed idee om vertrouwd te raken met je camera en die zo in te stellen dat je hem meteen kunt gebruiken wanneer dat nodig is. 


Wist je dat? Professionele fotojournalisten schaven hun vaardigheden jarenlang bij zodat ze klaar zijn voor het moment waarop de emoties van een situatie hun climax bereiken. 


Gebruik de modus voor continu-opnamen

Probeer je camera op de modus voor continu-opnamen in te stellen, zodat je meerdere foto's achter elkaar kunt maken. Zo kun je je onderwerp onverhoeds vastleggen en is de kans groter dat je er ook natuurlijke emotie mee vangt. Deze functie is vooral een uitkomst als je onderwerp snel omslaat van een staat van verwarring naar blijdschap. Je krijgt misschien niet direct de beste foto's, maar je kunt de mooiste selecteren en bewerken uit de talloze opnamen die je hebt gemaakt. Indien mogelijk is het ook de moeite waard zo scherp te stellen dat je onderwerpen voortdurend gevolgd worden. Daarmee houd je de emotie voor je in je kader.

Zorg voor een geheugenkaart met grote capaciteit. Opnamen in JPEG-indeling (in plaats van RAW-indeling) vergroten het aantal frames dat je in één keer achter elkaar kunt maken.


Gebruik een groothoeklens

Opnamen met een groothoeklens kunnen helpen met de compositiebepaling van je foto. Als je er een gebruikt, ben je ook dicht bij je onderwerp, zodat je de gezichtsuitdrukkingen beter kunt vastleggen. Groothoeklenzen leggen de context van de scène op natuurlijke wijze vast en bieden verdere visuele aanwijzingen aan de kijker over de oorzaak van de getoonde emoties, bijvoorbeeld het plezier op het gezicht van iemand die een muziekfestival bijwoont of de verbeten blik van een bergbeklimmer. 


Portretmodus

De portretmodus is op veel EOS-camera's op het programmakeuzewiel aanwezig. Het pictogram met een menselijk hoofd geeft die modus aan.

Gebruik de portretmodus in de volgende gevallen:

  • Configureer de camera om een continue reeks frames te maken wanneer de sluiterknop wordt ingedrukt, zodat je de natuurlijke emoties van je onderwerp kunt vastleggen. 
  • Laat de camera bredere diafragma's selecteren die de aandacht op het onderwerp vestigen. Minimaliseer het storende effect van een rommelige achtergrond en vestig de aandacht van de kijkers op de emotie in het kader. 

De portretmodus wordt vaak gebruikt met langere lenzen, maar het gebruik van een groothoeklens of maximaal uitzoomen wordt gecombineerd met een groot diafragma voor foto's waarbij het hoofdonderwerp het belangrijkste element in het kader is. 


Sfeer vastleggen met lensoverstraling

Fotograferen zonder zonnekap op de lens met de zon aan de rand van het kader kan atmosferische lensoverstraling aan je foto's toevoegen.

De onvoorspelbare aard van lensoverstraling geeft foto's vaak een idee van vrijheid en een bepaalde zachtheid die een gelukkig, dromerig gevoel oproept. De sfeer van een landschap komt er goed mee tot uiting, zoals een leeg strand of een prachtig veld met voorjaarsbloemen. 


Tips & Tricks: Ga er op een zonnige dag eens met je EOS op uit en experimenteer met je positie ten opzichte van de zon. 


Lensoverstraling:
Tutorial voor EOS - Canon
Geraint Rowland - Eb, boot en overstraling, Southend
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/


Scherpstellen op één punt

Gebruik creatieve modi, programma, diafragmaprioriteit en sluiterprioriteit om het AF-systeem tot één punt te beperken. Dat ene punt hoeft niet in het midden van het kader te liggen. Andere posities zijn juist vaak ideaal voor aangenamere composities.

Als je EOS DSLR meerdere AF-puntgroeperingen heeft, kies er dan een met maximaal vijf AF-punten in een groep. Zo kun je je op het onderwerp concentreren en hoef je minder te letten op de exacte plaatsing van het AF-punt op het onderwerp. 


Breng meer in beeld

Een bescheiden groothoeklens, zoals de Canon EF-S 24mm f/2.8 STM voor APS-C-camera's is klein en licht en vangt meer van de scène in één foto. Voor full-framecamera's is de beste lens een EF 35mm f/2 IS USM. Dit type lens vereenvoudigt het fotograferen omdat je met je onderwerpen moet meebewegen en je voeten moet verplaatsen om de compositie te wijzigen. Zo ben je beter verbonden met je onderwerp of de scène die je fotografeert, of kun je die twee aan elkaar koppelen. 


Kies een lens met een snel diafragma

Emotie doet zich spontaan voor, dus moet je die op zo'n moment bij weinig licht zonder flitser kunnen vastleggen. Dat is het geval bij het fotograferen van mensen maar ook als je het vluchtige gevoel van een landschap wilt vastleggen terwijl het licht in de schemering verandert. Dat doe je zo:

  • Een eenvoudige lens van 50 mm met een snel diafragma van f/1.8 of f/1.4 helemaal open laat ruim voldoende licht binnen. 
  • Gebruik diafragmaprioriteit en kies een groot diafragma om de aandacht van de kijker direct op het belangrijkste punt in de foto te vestigen. 
  • Scherpstellen is uiterst belangrijk bij deze lenzen, zorg dus dat je weet hoe je het AF-punt snel in de zoeker kunt verplaatsen. 

Wist je dat? Lenzen met een groter diafragma hebben grotere voorelementen waardoor ze vaak gevoeliger zijn voor de verzachting en vegen van licht die met lensoverstraling gepaard gaan. 


Experimenteer met visuele effecten

Probeer onderwerpen dicht bij de voorkant van je lens te houden terwijl je fotografeert, zodat je foto's vol emotie krijgt. Kleine spiegels kunnen de lensoverstraling vergroten, glaskristallen voegen hun eigen vrolijke, wonderlijke, verwarde of betoverende kenmerken aan je foto's toe. Hoewel je de effecten niet zomaar kunt herhalen, leer je wel hoe je je foto's met allerlei elementen meer impact kunt geven. Zelfs een paar LED-lampjes ter versiering kun je dicht bij de lens houden. Hun onscherpe karakter kunnen je foto's boeiender, sfeervoller en gevoeliger maken.

Als je je geïnspireerd voelt om emoties vast te leggen, kun je je foto's delen met de rest van de wereld.
Upload ze naar de Galerij.