Tutorial voor compactcamera's

Deze maand verkent Canon nieuwe manieren om authentieke emoties vast te leggen. Het doel is je foto's te verbeteren en je kijkers dieper te raken.

Menselijke emoties laten zich niet in vaste regels vangen: ze zijn spontaan en gebaseerd op wat iemand voelt. Je camera dus altijd bij de hand houden is een van de eerste regels om ze vast te leggen. Ongeplande opnamen kunnen prachtige resultaten opleveren. Probeer opnamen te maken wanneer je onderwerp dat niet verwacht, of druk de sluiter in vlak nadat ze denken dat je een foto hebt gemaakt. Ze zien er dan veel natuurlijker en ontspannener uit.

Of je nu foto's maakt om ze te delen of gewoonweg voor jezelf te houden, met de tutorials van Canon ontdek je hoe je gemoedstoestanden en gevoelens effectiever kunt vastleggen.

Emotie vastleggen met je IXUS of PowerShot

Als je een compactcamera gebruikt met een krachtige zoom, ben je snel geneigd te vaak of te veel in te zoomen. Dit betekent dat je misschien de emotie in een bredere scène mist. 


Breng meer in beeld

Probeer de zoom van je camera creatief te gebruiken en zoom zo ver mogelijk uit voor interessante foto's die de omgeving van de scène vastleggen. Zet de flitser vervolgens uit en laat de camera een langere sluitertijd kiezen voor dynamische vervaging of beweging in de foto's. Je foto's stralen vaak meer emotie, sfeer en leven uit als er beweging in zit. Probeer eens een drukke straatscène in de avond of mensen op weg naar hun werk in de ochtend vast te leggen. Ga na wat je bij de scène voelt en probeer dat gevoel in je foto's over te brengen. 


Tutorial voor compactcamera's - Canon
Don Nunn - Wegen met een laagje sneeuw
Gebruiksrechten: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/


Zet de flitser uit om emotie vast te leggen

Als je emotie met belichting en sfeer wilt vastleggen, is het nuttig om te weten hoe je de automatische flitser van je camera uitschakelt. Dat kan doorgaans door de modus Flitser uit te selecteren of de flitser uit te zetten met een knop op de camera. De camera kan nu langere sluitertijden selecteren waardoor je je foto's beweging en passie kunt laten uitstralen.

Je zet de sfeer van de scène kracht bij door foto's te maken met kleine details dicht bij de camera, bijvoorbeeld een sleutelbos, een leeg glas of een zonnebril. Daarmee doe je een appél op de emotie van de kijker. De camera wordt scherp gesteld op deze details en de geringe scherptediepte in gewone IXUS- en PowerShot-camera's geeft de resultaten meer vervaging en sfeer.


Profiteer van automatische zoom

Sommige PowerShot- en IXUS-camera's bieden de optie om de compositiebepaling van je onderwerpen automatisch aan te passen wanneer ze naar je toe of van je af bewegen. Dit heet automatisch zoomen.

Je kunt er de spanning of emotie tijdens het bewegen op iemands gezicht mee vastleggen. Het kan moeilijk zijn het onderwerp in het kader te houden, zodat je met een bredere zoom moet fotograferen. Automatische zoom past de zoomlengte echter automatisch zodat je onderwerp dezelfde grootte in het kader houdt.


Gebruik Smart Shutter (slimme sluiter) om glimlachende gezichten vast te leggen

PowerShot- en IXUS-camera's bieden een Smart Shutter-functie (slimme sluiter) waarmee je foto's op basis van drie verschillende omstandigheden kunt vastleggen.

  • Met glimlachherkenning wordt telkens wanneer het onderwerp lacht een foto gemaakt. Je kunt de camera in een vaste positie plaatsen, waarmee elke spontane lach van het onderwerp automatisch wordt vastgelegd.
  • Je kunt Smart Shutter ook instellen om andere gebaren vast te leggen zodat je foto's van jezelf kunt nemen in een groep vrienden of familieleden. Zet de camera op een statief in de juiste positie en zet de groep bij elkaar. Voeg je daarna bij de groep en knipoog naar de camera. De camera maakt dan even later een foto.
  • Voor grotere groepen kun je de camera ook instellen op het herkennen van een nieuw gezicht in de scène en dan iets later een foto laten maken.

Probeer met Smart Shutter de emoties van leuke momenten met een groep vrienden of familieleden vast te leggen.


Hybrid Auto Mode (hybride automatische modus) verkennen

Hybrid Auto Mode (hybride automatische modus) is een functie op vele PowerShot- en IXUS-camera's. Het is een geweldige manier om het gevoel van een gebeurtenis of situatie vast te leggen.

Er wordt twee tot vier seconden video vastgelegd voordat elke foto wordt gemaakt. Elke videoclip wordt op de geheugenkaart opgeslagen en de clips worden zonder extra moeite automatisch gecombineerd tot een video in hoog tempo van een emotionele gebeurtenis. De resulterende video roept het gevoel op dat je erbij was vlak voordat de foto werd genomen en legt een unieke achtergrond voor je foto's vast. Voor opnamen van landschappen werkt deze functie net zo goed als voor mensen.


Deel foto's vol emotie via Wi-Fi en NFC

Veel IXUS- en PowerShot-camera's ondersteunen het delen van foto's naar je smartphone met de Canon Camera Connect-app voor zowel Android- als Apple iOS-apparaten.

Nadat de app is geïnstalleerd, kun je foto's op de camera overzetten naar je smartphone of tablet met de knop voor verbinding met mobiele apparaten op de camera of via de cameramenu's. De nieuwste compactcamera's van Canon beschikken ook over NFC (near field communication), wat de eenvoudigste manier is om foto's met compatibele smartphones en tablets te delen. Houd twee apparaten gewoon tegen elkaar om foto's direct te delen. Zodra je foto's op je smartphone of tablet staan, kun je kostbare, emotionele momenten eenvoudig delen op je favoriete sociale mediakanalen.

Als je je geïnspireerd voelt om emoties vast te leggen, kun je je foto's delen met de rest van de wereld.
Upload ze naar de Galerij.