Profiteer van het donker

Nu het langer donker is, is dat een mooie kans om er lekker met je Canon-camera op uit te gaan en te ontdekken hoe leuk het is om in het donker te fotograferen.

's Nachts ziet de wereld er heel anders uit en zijn er talloze mogelijkheden om prachtige foto's te maken. PowerShot- en IXUS-camera's hebben een aantal eenvoudige instellingen waarmee je de best mogelijke foto's maakt. Heb je een EOS of een PowerShot uit de SX-, S- of G-serie, dan heb je nog veel meer mogelijkheden om te experimenteren, te beginnen met de sluitertijd.

Zorg voor stabiliteit
De sluiter van je camera moet langer open blijven, omdat er 's nachts minder licht is. Een statief helpt dan om de camera stabiel te houden terwijl je met langere sluitertijden experimenteert, maar als je die niet bij je hebt, kun je ook op zoek gaan naar een muur of boom om tegenaan te leunen. Of beter nog, zet de camera daar in of op.

HTTN_Page1_01
Uitbarsting van vuurwerk, © Catherine Williams, Canon IXUS 105

Fireworks (Vuurwerk)
Vuurwerk is een van de populairste onderwerpen om 's nachts te fotograferen. Veel PowerShot- en IXUS-camera's hebben een instelling Fireworks (Vuurwerk) waarmee je dit goed kunt vastleggen. Hiermee wordt de sluiter langer dan een seconde geopend om de lichtsporen vast te leggen. Heb je een EOS of een PowerShot uit de SX-, S- of G-serie, dan kun je het programmakeuzewiel op Tv zetten en beginnen met een sluitertijd van 5 - 10 seconden.

Gebruik de lichten om je heen
In bebouwde gebieden vormt de verlichting vaak een mooi onderwerp voor foto's. Experimenteer met het fotograferen van neonverlichting, verlichting door straatlantaarns en gebouwen in schijnwerpers. Ook kermisattracties zijn 's nachts een prachtig onderwerp; ze zijn helder verlicht met een combinatie van bewegende en stilstaande elementen.

Tijd voor reflectie
Reflecties werken prachtig bij nachtfotografie. Behalve dat ze een interessant effect creëren, zorgen reflecties ook voor licht in je foto. Reflecties vind je in plassen na een regenbui, of in de glazen pui van gebouwen. Kijk om je heen naar reflecties en gebruik ze om zo veel mogelijk licht in je foto te krijgen.

Maak de nacht langer
Een heel geschikt moment om nachtfoto's te maken, is net na zonsondergang, of vlak voor zonsopgang. Op die momenten heeft de lucht prachtige kleuren die een mooie aanvulling op je nachtelijke scène vormen.

HTTN_Page1_02
Tijd en water, © Simon Skipper Christiansen, Canon EOS 5D Mark II

Schilderen met licht
Met een zaklantaarn kun je met licht schilderen. Ook kun je voor beweging in de foto zorgen, door de lampen van auto's op de weg in het beeld op te nemen. Deze effecten bereik je door de sluiter van de camera gedurende enkele seconden open te houden. Gebruik de instelling Long Shutter (Lange sluitertijd) op PowerShot- en IXUS-camera's om dit te bereiken. 5 seconden is een goed uitgangspunt, maar experimenteer ook met langere en kortere sluitertijden om te zien wat het beste resultaat geeft. Op een EOS of PowerShot uit de SX-, S- of G-serie zet je het programmakeuzewiel op Tv. Bekijk deze video voor meer informatie.

Landschappen
Als je 's nachts van een afstandje naar je woonplaats kijkt, ziet het er heel anders uit. Probeer naast de instelling Long Shutter (Lange sluitertijd), waarbij je een statief nodig hebt, ook eens de instelling Handheld Night Scene (Nachtopname zonder statief). Hiermee kun je nachtfoto's maken terwijl je de camera op de normale manier vasthoudt.

Op de volgende pagina vind je een paar eenvoudige technieken om je nachtelijke onderwerpen optimaal vast te leggen, inclusief tips om onscherpte te voorkomen.

1  2