Technieken voor het fotograferen van dieren in het wild, door Canon-docent Brian Worley

Natuur vastleggen met je IXUS of PowerShot

[MASTER] Picture_7
© 'Quando a chuva para (Als het stopt met regenen)' gemaakt met een Canon PowerShot A400 door Israel Freire

Gebruik de macromodus om wildlifedetails te fotograferen

De IXUS- en PowerShot-modellen hebben een handige macrostand die ideaal is om planten, lieveheersbeestjes of fladderende vlinders van dichtbij te fotograferen. De cameralens kan dan dichter bij het onderwerp komen, zodat je geweldige foto's kunt maken die op het scherm of op de print levensgroot lijken.

[MASTER] Picture_8
© 'Folhas pos-chuva (Bladeren na de regen)' gemaakt met een Canon PowerShot A400 door Israel Freire

Houd je camera stil als je close-ups maakt

Wanneer je een close-up maakt van een kwetsbare bloem of een slapende gekko, is het belangrijk dat je de camera stilhoudt. Vergeet niet dat het gebruik van de flitser minder effectief zal zijn als de lens zich tussen de flitser en het onderwerp bevindt. Je onderwerp kan er van schrikken, dus wees voorzichtig met het gebruik ervan.

Gebruik de zoom

Met IXUS-/PowerShot-camera's met grote zoomlenzen kun je vanaf een grotere afstand prachtige beelden vastleggen. Dat komt van pas wanneer je dieren fotografeert op plaatsen waar je er niet te dichtbij kunt komen, bijvoorbeeld als je zeehonden op een rots wilt fotograferen of de karakteristieke beweging van een opvliegende zwaan wilt vastleggen.

Scherpe opnamen

Hoewel veel IXUS- en PowerShot-lenzen over een ingebouwde Image Stabilizer beschikken, is het van groot belang om je camera heel stil te houden wanneer je met het maximale zoombereik dieren in het wild vastlegt. Niemand zal onder de indruk zijn van wazige foto's van een rugstreeppad, hoe zeldzaam die ook is! Door je camera met beide handen vast te houden of door deze op een stabiel object te laten rusten, kun je zonder statief scherpere resultaten behalen.