Tips & Tricks: Ontdek je camera

Opnamemodi

De opnamemodi van EOS-camera's zijn onderverdeeld in twee groepen: Basisgebruik en Creatief gebruik.

Picture_Tutorial_img4_EOS
De modi voor basisgebruik zijn voornamelijk ingedeeld op basis van onderwerp: "Landscape/Landschap", "Portrait/Portret", "Action/Actie", "Close-up", enzovoort. In deze modi kiest de camera automatisch geschikte belichtingswaarden voor de verschillende onderwerpen, zoals bijvoorbeeld een relatief korte sluitertijd bij "Sport". "Full Auto/Volautomatisch", een modus voor 'mikken en klikken', maakt ook deel uit van het basisgebruik.

Creatief fotograferen
In de creatieve zone kun je meer zelf bepalen. In de modus "Shutter-priority AE/Sluiterprioriteit AE" (Tv) selecteer je bijvoorbeeld zelf de sluitertijd, terwijl de camera automatisch een diafragma kiest voor de juiste belichting. In de modus "Aperture-priority AE/Diafragmaprioriteit" (Av) kies je zelf het diafragma, terwijl de camera de sluitertijd bepaalt om tot een goed belichte foto te komen. In de modus "Program AE/AE-programma" (P) selecteert de camera zowel de sluitertijd als het diafragma, maar kun je deze instellingen eenvoudig met het keuzewiel wijzigen. Daarbij blijft de juiste belichting behouden. Er is ook een handmatige modus (M) waarin je zowel de sluitertijd als het diafragma kunt selecteren. Je kunt daarbij gebruikmaken van een meting van de camera, maar je kunt daar ook bewust van afwijken.

Dit betekent dat je een korte sluitertijd kunt kiezen om de bewegingsonscherpte te verminderen, een lange sluitertijd om bewegingen te vervagen, een groot diafragma om een portretonderwerp van de achtergrond te isoleren of een klein diafragma om scherpte toe te voegen vanaf de voorgrond naar de achtergrond voor bijvoorbeeld een foto van een landschap.

Opsturen naar de Galerij
Nu begrijp je hoe en waarom je de belichting van je Canon-camera kunt aanpassen om de mooiste foto's te maken. Pak dus je camera en ga foto's maken; bij de selectie van foto's voor de volgende Galerij gaat het om de juiste belichting. Maak opnamen, selecteer de mooiste foto's en upload deze voor een plaatsje in de Galerij. Wie weet maak jij wel een van de beste foto's van volgende maand!

1  2  3  4