Tips & Tricks: Ontdek je camera

Meetmethoden

In je EOS meten sensoren de helderheid van het licht dat door de objectief valt. Daarbij wordt gebruikgemaakt van verschillende zones, waarbij de helderheid van het licht in verschillende gedeelten van de scène wordt gemeten. Het aantal zones varieert van 21 tot 63, afhankelijk van de camera.

Picture_Tutorial_img2_EOS

Met zone-meting kan het type belichting van een scène worden gemeten. Als in alle zones een vergelijkbare waarde wordt gemeten, is de belichting waarschijnlijk gelijkmatig, bijvoorbeeld omdat de zon achter de camera staat. Als in de middenzone een lagere waarde wordt gemeten dan in de zones aan de randen, is er mogelijk sprake van tegenlicht.

Bij meervlaksmeting of evaluatieve meting worden de zonemetingen geanalyseerd en wordt het resultaat geïnterpreteerd, zodat de belichting kan worden aangepast om bijzondere lichtomstandigheden te compenseren. Vervolgens worden een diafragma en sluitertijd ingesteld voor de juiste belichting.

Bij deelmeting wordt de hele scène gecontroleerd maar wordt de nadruk gelegd op de metingen in het centrale gebied. Dit is een geschikte methode bij landschapsfotografie.

Bij spotmeting wordt alleen gemeten in een centraal gedeelte van de scène, dat maximaal 10% van het beeldkader in de zoeker in beslag neemt. Dit is handig om de juiste belichting in te stellen voor een specifiek gedeelte van je onderwerp, bijvoorbeeld voor het gezicht bij een portretopname.

1  2  3  4