Tips & Tricks: Ontdek je camera

Een van de belangrijkste elementen bij het maken van mooie foto's is de juiste belichting. Hoewel je met Canon-camera's meteen prachtige foto's maakt, beschikken deze camera's ook over geavanceerde functies waarmee je de belichting kunt instellen.

Picture_Tutorial_img1

In deze Tips & Tricks leer je hoe je deze functies optimaal benut.

• Belichting
• Meetmethoden
• Belichtingscompensatie
• Auto Exposure Lock/Automatische vergrendeling belichting (AEL)
• Opnamemodi

Belichting
Wanneer je een foto maakt, wordt er een sensor in je camera belicht. Deze belichting bestaat uit drie elementen: de helderheid van het licht, hoelang de sensor wordt belicht en de gevoeligheid van de sensor.

De helderheid van het licht wordt bepaald door het diafragma van het objectief. Het diafragma wordt geopend of gesloten om meer of minder licht toe te laten op de sensor. De duur van de belichting wordt bepaald door de tijd waarin de sluiter is geopend (de sluitertijd).

De gevoeligheid van de sensor is afhankelijk van de ISO-instelling. Bij ISO-waarde 100 is de versterking van het licht verwaarloosbaar, terwijl de versterking bij hogere ISO-waarden het mogelijk maakt om opnamen te maken bij zeer weinig licht.

Nu denk je misschien dat de hoogste ISO-instelling altijd de beste is. Eén van de nadelen van het verhogen van de ISO-waarde is echter een toename van ruis, gekleurde spikkeltjes die op je foto's zichtbaar zijn. Bij zeer weinig licht moet je bij de belichting dus een afweging maken tussen details en ruis.

De huidige EOS-camera's ondersteunen een enorm ISO-bereik. De eerste stap in de wereld van DSLR, de EOS 1100D, werkt met ISO-instellingen tussen 100 en 6400, terwijl de professionele EOS-1D Mark IV kan worden uitgebreid tot 102400.

1   2  3  4