Tips & Tricks: Ontdek je camera

Flitsopties

Met de instelling "Auto" bepaalt een IXUS- of PowerShot-camera op basis van de camera-instellingen en de hoeveelheid licht of de ingebouwde flitser wel of niet wordt gebruikt.

Picture_Tutorial_img4_DSC
In sommige opnamemodi wordt de flitser nooit gebruikt, zoals bijvoorbeeld de opnamemodus "Fireworks/Vuurwerk". Terwijl de flitser in vele andere opnamemodi automatisch wordt ingeschakeld als er weinig licht is of als er sprake is van tegenlicht. Er zijn echter ook andere flitsmodi die je handmatig kunt instellen.

Flash on/Flits aan – De flitser wordt altijd gebruikt. Deze instelling kan worden gebruikt voor invulflitsen bij daglicht, waarmee je de details zichtbaar maakt van delen van het onderwerp die zich in de schaduw bevinden.

Flash off/Flits uit – De flitser wordt nooit gebruikt. Deze instelling is geschikt voor avondopnamen van steden of vuurwerkfoto's, waarbij het onderwerp voldoende licht biedt.

Slow Synchro/Langzaam synchroniseren – De flitser wordt gecombineerd met een lange sluitertijd. Hiermee kun je 's avonds foto's maken met mensen op de voorgrond, terwijl de achtergrond ook goed wordt belicht. Deze instelling is erg geschikt voor helder verlichte stadsopnamen.

Als je een IXUS 115HS, IXUS 220HS, IXUS 310HS, IXUS 1000HS of PowerShot 230HS hebt, is er een alternatief voor "Slow Synchro/Langzaam synchroniseren". Je kunt namelijk de modus "Handheld NightScene/Nachtopname uit de hand" zonder statief gebruiken. Daarbij worden meerdere opnamen gecombineerd om camerabewegingen en ruis te verminderen.

Opsturen naar de Galerij
Nu begrijp je hoe en waarom je de belichting van je Canon-camera kunt aanpassen om de mooiste foto's te maken. Pak dus je camera en probeer het eens uit; bij de selectie van foto's voor de volgende Galerij gaat het om de juiste belichting. Maak opnamen, selecteer de mooiste foto's en upload deze voor een plaats in de Galerij. Wie weet maak jij wel een van de beste foto's van volgende maand!

1  2  3  4