Tips & Tricks: Ontdek je camera

Belichtingscompensatie

Soms brengt een lichtsituatie het meetsysteem van de camera in de war. Hierdoor kunnen onder- of overbelichte opnamen ontstaan.

Picture_Tutorial_img3
Soms maak je mooiere foto's als je de automatische belichtingsinstellingen van de camera aanpast. Met belichtingscompensatie kun je de belichtingswaarde van de camera verhogen of verlagen. Je kunt een compensatie van maximaal twee stops toepassen.

Bij belichtingscompensatie wordt de sluitertijd of het diafragma aangepast (of soms beide), afhankelijk van de opnamemodus die op de camera is ingesteld.

Hoeveel compensatie er precies nodig is, kun je ontdekken door te experimenteren.

Auto Exposure Lock/Automatische vergrendeling belichting (AEL)
Je camera meet normaal de belichting voor elke opname. Soms wil je de belichting echter vergrendelen, zodat de belichting niet wordt gewijzigd wanneer je de camera beweegt.

Bij het maken van een portret kun je bijvoorbeeld dichtbij gaan staan en vlak bij het gezicht meten. Vergrendel de belichting. Ga vervolgens naar achteren zodat de achtergrond zichtbaar wordt. Je kunt er eventueel voor kiezen om het gezicht niet in het midden te plaatsen. Zolang "*" of "AEL" op het LCD-scherm wordt weergegeven, wordt de oorspronkelijke meting gebruikt, waarbij de belichting is afgestemd op het gezicht.

Voor instructies over het instellen van AEL op je camera verwijzen we je naar de handleiding.

1  2  3  4