Tips & Tricks: Creatieve belichting

Handmatig fotograferen

Als je zelf een goede balans wilt kiezen tussen alle drie de belichtingsfactoren (diafragma, sluitertijd en ISO-waarde) is de M-modus (Manual, handmatig) de juiste stand.

Zelfs in de handmatige modus geeft de EOS nog aan wat een goede belichting zou zijn. De belichtingscompensatieschaal (zichtbaar in de zoeker) wordt een belichtingsmeter. Wanneer de indicator van het belichtingsniveau in het centrum van de schaal staat, wordt de ingestelde belichting door de camera als correct ervaren.

Standaardbelichtingsmarkering
Picture_Tutorial_p5
Markering belichtingsniveau

Dit betekent dat je bijvoorbeeld het diafragma kunt instellen (met het snelinstelwiel) en de sluitertijd (met het hoofdinstelwiel) voor het effect dat je voor ogen hebt, en vervolgens een zodanige ISO-waarde kiest dat de belichtingsindicator in het centrum van de schaal komt. Dit kun je natuurlijk ook doen met een andere combinatie van de belichtingselementen, waarbij je steeds de belichtingsindicator in de gaten houdt. Bovendien kun je ook, met de kennis van wat de camera zou kiezen, bewust voor een afwijkend belichtingsniveau gaan.

Tot slot kun je ook nog Auto ISO selecteren. Deze instelling is met name nuttig wanneer je een specifieke combinatie van sluitertijd en diafragma nodig hebt om een bepaald resultaat te bereiken.

Experimenteer!

Nu je hebt gelezen hoe de diverse belichtingsaspecten voor totaal verschillende foto's kunnen worden ingezet, is het tijd om je EOS te pakken en met je nieuwverworven kennis aan de slag te gaan. In de galerij van volgende maand zullen foto's staan met interessante keuzes van diafragma, sluitertijd en ISO-waarde. Bekijk de galerij van deze maand om inspiratie op te doen.

1  2  3  4  5