Tips & Tricks: Creatieve belichting

De ISO-waarde kiezen

De ISO-waarde verwijst naar de gevoeligheid voor licht van de digitale sensor in je EOS.

De sensor is samengesteld uit miljoenen kleine lichtcellen. Deze cellen genereren een kleine elektrische lading als ze aan licht worden blootgesteld. Om de gevoeligheid van de sensor te vergroten, worden deze ladingen versterkt. Helaas wordt met het versterken van de hoofdlading, ook wat achtergrondlading versterkt. Dit noemen we ‘ruis’. Bij hogere ISO-waarden wordt deze ruis in het beeld zichtbaar als een soort korreleffect (zie de afbeelding rechtsonder).

Picture_Tutorial_p4
Met het stijgen van de ISO-waarde, stijgt ook de hoeveelheid ruis

Lage ISO-waarden geven weinig of geen ruis, maar als je de ISO-waarde verhoogt, moet je een afweging maken tussen de voordelen van een hoge ISO-waarde en de hoeveelheid ruis die je voor het gewenste eindresultaat acceptabel vindt. Je stelt de ISO-waarde in met de knop vóór het LCD-paneel boven op je EOS.

Het verhogen van de ISO-waarde hoeft niet alleen beperkt te blijven tot situaties met weinig licht waarbij je ook nog eens je statief hebt thuisgelaten. Het gebruik van een korte sluitertijd vraagt meestal om een groot diafragma met als gevolg een kleine scherptediepte, maar zet je de ISO-waarde omhoog, dan kun je een korte sluitertijd met een klein diafragma combineren en zo een grotere scherptediepte bereiken.

1  2  3  4  5