Tips & Tricks: Creatieve belichting

De sluitertijd kiezen

Met de sluitertijd regel je niet alleen de belichting, maar kun je ook de verschijning van het onderwerp bepalen, vooral als het onderwerp in beweging is.

Picture_Tutorial_p3
Sukhoi Su-35, © Richard Deakin 2013, Canon EOS-1D X

Met een heel korte sluitertijd (bijvoorbeeld 1/1000 seconde) kun je beweging ‘bevriezen’ zodat je onderwerp bewegingloos lijkt in zijn omgeving. Met een lange sluitertijd, misschien zelfs van een paar seconden, geef je een bewegend onderwerp vervaagd weer. Dit kan met name effectief zijn als je met de camera op statief werkt, want alles wat niet beweegt is dan scherp in beeld, terwijl de bewegende elementen vervaagd zijn, als teken van hun beweging.

Bij je EOS kun je de sluitertijd instellen in de Tv-modus (sluiterprioriteit met automatische belichting). Je kiest dan de sluitertijd en laat de camera het diafragma voor een correcte belichting instellen.

Picture_Tutorial_p3_02
It rains, © Regine Heuser 2013, Canon EOS-1D Mark IV

Er is een korte sluitertijd gebruikt om de beweging van de hond in het water te bevriezen. Sommige waterdruppels zijn midden in de lucht gevangen. Om een geschikte belichting te behouden, is bij een korte sluitertijd vaak een groot diafragma nodig. In deze foto heeft de grote lensopening voor een kleine scherptediepte gezorgd, waardoor de hond mooi loskomt van de achtergrond.


Picture_Tutorial_p3_03
Bern Station, © Crivelli Daniele 2012, Canon EOS 5D

Dit is een interessante toepassing van een lange sluitertijd. De camera staat op statief en de dame met het blonde haar staat stil. Daardoor is ze vrij scherp in beeld. De twee voorbijgangers en de trein zijn echter in beweging en worden daardoor vervaagd weergegeven.

1  2  3   4  5