Tips & Tricks: Creatieve belichting

De belichting in eigen hand nemen

Met de EOS-camera op een van de basismodi ingesteld, zoals landschap, portret of volautomatisch (het groene vierkantje), maak je heel gemakkelijk mooie foto's.

Je kiest de gewenste modus, bepaalt de compositie, stelt scherp, drukt op de ontspanknop en laat het aan de camera over om de belichting in te stellen.

In deze Tips & Tricks leer je verder te kijken dan de basismodi en verken je de creatieve modi van je EOS, zodat je de diverse belichtingselementen naar je hand kunt zetten om precies het effect te bereiken dat je voor ogen hebt. De volgende aspecten komen aan bod:

• De belichtingsdriehoek
• Het diafragma kiezen
• De sluitertijd kiezen
• De ISO-waarde kiezen
• Handmatig fotograferen

Picture_Tutorial_p1
Llyn Idwal, © Beverly Cash 2011, Canon EOS 5D Mark II

De drie factoren die samen voor de belichting zorgen, namelijk sluitertijd, diafragma en ISO-waarde, kunnen elk voor grote verschillen in je foto's zorgen. Het diafragma bepaalt de hoeveelheid licht die door het objectief op de sensor valt. De sluitertijd bepaalt hoe lang dit licht de tijd heeft om een beeld te vormen. En de ISO-waarde bepaalt hoe gevoelig de sensor voor licht is. Misschien klinkt geen van deze factoren je als een creatief middel in de oren, maar met elk van deze zaken kun je beïnvloeden hoe je beeld eruit komt te zien.

Zie deze factoren voor het gemak als drie zijden van de belichtingsdriehoek. Als je de waarde van een van deze factoren verandert, moet je de waarde van een of beide andere factoren ook aanpassen om dezelfde belichting te behouden.

Picture_Tutorial_p1_02
De belichtingsdriehoek

1   2  3  4  5