Tips & Tricks: Close-up fotografie

De volgende stap nemen

Met een standaardzoomobjectief kun je even ruiken aan macrofotografie, maar met speciale objectieven en accessoires kruip je pas echt dicht op je onderwerp.

Macro-objectief
Deze objectieven zijn speciaal ontworpen voor close-upfotografie en bieden een vergrotingsmaatstaf van 1:1 (1:1 betekent dat je onderwerp op ware grootte op de sensor van de camera wordt geprojecteerd). Daarnaast kunnen ze ook voor andere soorten fotografie worden gebruikt, bijvoorbeeld voor portretten. Voor camera's met een APS-C-sensor is een goed objectief om mee te beginnen de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM en voor camera's met een full-framesensor de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. De EF 100mm f/2.8L Macro IS USM is uitgerust met Hybrid IS (hybride beeldstabilisatie) waardoor je bepaalde macro-opnamen uit de hand kunt maken. Al deze speciale macro-objectieven leveren scherpte van het centrum tot in de hoeken van het beeld en een hoog contrast en een prachtige beeldkwaliteit.

IHTT_Page_2_01
Aardbeien chocolade, © Alejandro Ruiz, Canon EOS 7D

Close-upvoorzetlens
Deze voorzetlens schroef je voor je objectief, zodat je dichterbij kunt scherpstellen. Voorzetlenzen nemen heel weinig ruimte in en zijn dus ideale accessoires wanneer je licht wilt reizen. Er zijn twee typen Canon close-upvoorzetlenzen; de 250D is sterker dan de 500D.

Tussenringen
Een andere mogelijkheid met je huidige objectief is het gebruik van een tussenring. Deze komt tussen je EOS-body en het objectief en zorgt dat je dichterbij kunt scherpstellen. Er zijn twee Canon-tussenringen: de EF12 II en de EF25 II. Het getal heeft betrekking op de breedte van de ring; de ring van 25 mm vergroot sterker dan de ring van 12 mm. Tussenringen bevatten geen glas, dus de kwaliteit van je objectief blijft behouden, maar ze vergen wel meer licht op het onderwerp voor een correcte belichting.

IHTT_Page_2_02
Cuprietkristal, © Matteo Chinellato, Canon EOS 5D Mark II

Geavanceerde instellingen op je EOS
Nu je hebt geïnvesteerd in een objectief of accessoire voor je macrofotografie, is het de moeite waard om je eens te gaan verdiepen in cameramodi die je meer controle geven over de belichtingsinstellingen, zoals 'diafragmavoorkeuze' (Av) of 'handmatig' (M). Hiermee regel je namelijk de scherptediepte. Lees meer over deze modi.

Als je de camera op statief gebruikt, zijn er verschillende manieren om voor nog meer stabiliteit te zorgen. Wanneer je de ontspanknop indrukt, kan dat voor trilling van de camera zorgen. Als het exacte moment waarop je de foto maakt van minder belang is, kun je de zelfontspanner op 2 seconden instellen zodat de trilling kan wegebben voor de foto wordt gemaakt. Daarnaast kun je ook een afstandsbediening op je EOS aansluiten. Zo kun je het belichtingsmoment kiezen zonder de camera aan te raken.

IHTT_Page_2_03
Zoete snoepjes, © Luis Pineda Garcia, Canon EOS 500D

Puntjes op de i
Je besteedt er waarschijnlijk aardig wat tijd aan om te zorgen dat je close-ups helemaal perfect zijn. Dan is het ook verstandig om in RAW te fotograferen en met Canon's Digital Photography Professional (DPP) de puntjes op de i te zetten. Met voorzieningen zoals objectiefcorrectie, witbalanscorrectie en bijsnijden zorg je dat je foto's prachtig tot hun recht komen. Je kunt hier Tips & Tricks over DPP lezen.

1  2