EOS tutorial

Steden zijn ontzettend divers. De gevoelens die ze oproepen zijn lastig in kaart te brengen. In de tutorials van deze maand leer je hoe je dat gevoel kunt vastleggen. Zo krijg je een perspectief waaruit een aspect van het stadsleven blijkt. Als je in je foto's mensen gebruikt, vertel je meer over een stad dan wanneer je enkel de gebouwen of herkenningspunten fotografeert.

• Een introductie tot portretfotografie
• Dichter bij het onderwerp
• Experimenteren met verschillende lenzen
• Nachtportretten
• Portretten in context
• Subtiele flitser
• Snelle synchronisatie
• Haal alles uit vooraf scherpstellen


Een introductie tot portretfotografie

Stadsportretten - Canon
Paul Stein
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Portretten bevatten meestal een scherp afgetekende persoon met een vage achtergrond. Voor die stijl gebruiken fotografen een groot, open diafragma op hun lens.

De meeste EOS-camera's van Canon beschikken over de modus Portrait (Portret). Op het programmakeuzewiel is het een pictogram van een hoofd.

Met de modus Portrait (Portret) stel je je camera speciaal in voor portretten. Je krijgt dan een breder diafragma waarmee je het onderwerp beter kunt scheiden van de achtergrond. Bovendien leg je met de continue opname de lastigste emoties vast. Deze functie kan heel nuttig zijn als je iemands gezicht in een stedelijke omgeving wil vastleggen zonder de kijker af te leiden.

Alle AF-punten worden gebruikt om het onderwerp in het kader te plaatsen. Waarom zou je dan niet iemand aan één kant van het kader plaatsen? Probeer je onderwerp rechts van je kader te plaatsen met het perspectief op een straat erachter.

Tip: zorg ervoor dat je genoeg ruimte op je geheugenkaart vrij hebt zodat je aan één stuk door foto's kunt nemen.


Dichter bij het onderwerp

Als je tijdens de sessie met je onderwerp kunt praten, kun je voor portretten misschien wel een bredere lens gebruiken. Dan kun je namelijk een groter deel van de stedelijke omgeving, zoals de straat of het park, vastleggen.

Stadsportretten - Canon
Ephraim Roosignol
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Scherptediepte is onmisbaar voor een goed portret. Het is dan ook belangrijk dat er genoeg scheidende ruimte bestaat tussen het onderwerp en de achtergrond.


Experimenteren met verschillende lenzen

Zorg voor een brede kijkhoek op je lens en kom dicht bij je onderwerp. Zo verminder je de scherptediepte en scheid je het onderwerp van de achtergrond.

Wees voorzichtig met die brede kijkhoek. Als je te dichtbij komt, ziet je onderwerp er niet meer helemaal natuurlijk uit.

Stadsportretten - Canon
Farhad Sadykov
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Je kunt ook met een lens met een langere brandpuntsafstand werken. Zo rond de 55 tot 200 mm is ideaal. Gebruik die in combinatie met de modus Portrait (Portret) van je camera zodat je ver kunt inzoomen op je onderwerp. Daardoor wordt je onderwerp gescheiden van de achtergrond en vul wordt het kader gevuld. Leg de emotie vast waaruit de essentie van je onderwerp blijkt.


Nachtportretten

Wil je een stadsportret maken in het donker? Dan is het heel verleidelijk om de flitser te gebruiken zodat je je onderwerp kunt belichten en cameratrillingen tegengaat. Als je je camera volledig automatisch instelt, krijgen foto's zonder trillingen de voorkeur bij weinig licht.

De beste foto's ontstaan uit een combinatie van het aanwezige licht en flitsbelichting van je onderwerp.

Met de nachtportretmodus van veel Canon EOS-camera's kun je het aanwezige licht automatisch combineren met het flitslicht. Zo krijg je je onderwerp scherp op de plaat en zie je nog steeds genoeg van de omgeving. Deze methode werkt goed als je bijvoorbeeld een foto wilt maken van kantoormedewerkers die na werktijd een wandelingetje maken, koks die buiten even de hectiek van de keuken achter zich laten of een potje voetbal in het park.

Tip: houd je camera echt goed stil. Soms is een langere belichtingstijd nodig voor het juiste evenwicht tussen licht en donker.


Portretten in de context plaatsen

Het verhaal van een stad is onlosmakelijk verbonden met de mensen die er wonen, werken en komen. Je kunt gedenkwaardige foto's van stadsmensen maken door ze in hun omgeving te fotograferen.

Stadsportretten - Canon
Joe Hunt
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Zo vertellen voetballers, die na een dag werken zomaar even een balletje trappen, veel beter een verhaal als je laat zien waar ze voetballen. Kantoormedewerkers die op de trein naar huis wachten moet je ook zeker in context laten zien.

Dit soort portretten met een omgeving of context wordt vaak met een brede lens gemaakt. De onderwerpen nemen minder ruimte in het kader in, maar ze vormen wel een onmisbaar onderdeel van het verhaal. Een brede zoomlens is de ideale keuze voor dit soort portretten.


Subtiele flitser

Met een Speedlite-flitser, of de normale ingebouwde flitser van je EOS-camera, kun je portretten met het juiste licht maken in heel lichte en donkerdere omstandigheden. Dat is bijzonder handig op grijze dagen, in de schemering en bij gebouwen die de zon blokkeren.

Zo gebruik je de flitser voor stadsportretten:

• Stel de camera in op de modus Aperture-priority (Diafragmavoorkeur, Av) en kies het diafragma waarmee je de juiste scherptediepte krijgt.
• Als de flitser op E-TTL is ingesteld, brengt de camera de flits en het omgevingslicht automatisch in evenwicht.
• Wil je een krachtigere foto maken? Maak dan het omgevingslicht van de achtergrond donkerder zodat de blik van de kijker naar de helderdere persoon in het kader wordt gebracht. Stel voor een donkere achtergrond de belichtingscompensatie in op -1EV, maar zorg er wel voor dat het onderwerp dicht bij je lens goed wordt belicht.


Snelle synchronisatie

Bij heel fel licht zijn de schaduwen op het gezicht van je onderwerp heel scherp. Met een externe Speedlite kun je de schaduwen wat lichter maken. Met de HSS-instelling (High speed sync) van de Speedlite werkt je camera met een sluitertijd die sneller is dan de flitssynchronisatiesnelheid (meestal 1/200 tot 1/250 van een seconde), zodat je meer controle hebt over het omgevingslicht.


Alles uit vooraf scherpstellen halen

Als je de AF/MF-schakelaar van je lens op MF zet, kun je de lens handmatig scherpstellen. Gebruik een redelijk brede hoek en stel scherp op 3 meter. Stel de camera in op M (Manual, handmatig) of Av (Aperture-priority, diafragmavoorkeur) en selecteer f/8. Een voorwerp op 1,7 tot 7 meter afstand is nu scherp, zonder dat je automatische scherpstelling hoeft te gebruiken.

Met vooraf scherpstellen kun je gemakkelijker scherpe foto's maken. Zelfs als je vanuit de heup fotografeert of niet door de zoeker kijkt. Dat is ideaal als je pakkende straatfoto's maakt of geen enkel moment wil missen. Gebruik een lens met een redelijk brede hoek van ongeveer 35 mm met full-frame of 22 mm op een APS-C-sensorcamera.


Upload je foto in de You Connect Gallery

Als je inspiratie hebt gekregen en een foto van mensen in hun stad hebt gemaakt, is het een leuk idee om je foto's te uploaden in de You Connect Gallery. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community. Upload je foto's.