Tutorials voor compactcamera's

Steden zijn ontzettend divers. De gevoelens die ze oproepen zijn lastig in kaart te brengen. In de tutorials van deze maand leer je hoe je dat gevoel kunt vastleggen. Zo krijg je een perspectief waaruit een aspect van het stadsleven blijkt. Als je in je foto's mensen gebruikt, vertel je meer over een stad dan wanneer je enkel de gebouwen of herkenningspunten fotografeert.

• Makkelijk stadsportretten maken
• Inzoomen voor je stadsportretten
• De glimlach van je onderwerp
• De Av-modus
• Beweging tot stilstand brengen
• Het PowerShot ND-filter

Makkelijk stadsportretten maken

IXUS-camera's zijn voorzien van de modus Portrait (Portret) waarbij de camera optimaal wordt ingesteld voor prachtige portretfoto's. Jij selecteert de modus en de camera doet de rest van het werk. Nu hoef je alleen nog maar interessante mensen te vinden die de stad en haar inwoners karakteriseren. Markten, winkelstraten, cafeetjes en pleinen vormen allemaal uitgelezen plekken waar je een mooie foto kunt maken van de stedeling en zijn dagelijkse routine.


Inzoomen voor je stadsportretten

Zoom maximaal in. Daardoor comprimeer je het totale beeld en steekt de persoon beter af tegen de achtergrond. Je moet misschien een stap naar achteren zetten als je camera heel ver kan inzoomen.

Stadsportretten - Canon
Farhad Sadykov
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Een glimlach vastleggen <4/
Sommige IXUS- en PowerShot-modellen zijn voorzien van een Smart Shutter-functie waarmee je automatisch een foto maakt als de persoon lacht. Je camera analyseert het gezicht en maakt meteen een foto als er een lach is gedetecteerd. Je kunt gewoon een gesprekje aanknopen met de persoon voor je lens. Zodra diegene lacht, wordt de foto automatisch gemaakt.


De Av-modus

De wat geavanceerdere Canon PowerShot-camera's zijn voorzien van de Av-modus (Aperture-priority, diafragmavoorkeur). Die modus werkt voor portretten vaak het beste. Het diafragma regelt de scherptediepte. Een lage waarde levert minder scherptediepte op, wat handig is als je de persoon van de omgeving wilt scheiden. Met een hogere diafragmawaarde, zoals f/8, krijg je meer scherptediepte. Dan komen je onderwerp en de achtergrond allebei scherp in beeld.


Beweging tot stilstand brengen

Als je het drukke leven van stedelingen wilt fotograferen heb je korte sluitertijden nodig. Gebruik de Tv-modus (Shutter-Priority, sluitertijdvoorkeuze) en selecteer een snelle sluitertijd. Zo kun je beweging tot stilstand brengen. Met de automatische ISO-instelling wordt de ISO-waarde zo nodig meteen verhoogd.

Stadsportretten - Canon
Farhad Sadykov
Copyrightinformatie: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/


Het PowerShot ND-filter

De PowerShot-camera's uit de G-serie zijn doorgaans voorzien van een ND-filter (neutral density), dat je vanuit het cameramenu kunt activeren. Met deze optische functie verminder je de helderheid van het licht op de foto. Daardoor kan het diafragma maximaal open staan waardoor je ook bij helder licht weinig scherptediepte krijgt. Vaak is weinig scherptediepte wenselijk voor portretten.

Je kunt het ND-filter ook 's nachts gebruiken voor heel lange belichting. Stel de camera in op de Av-modus en gebruik een statief of een andere vorm van steun om beweging aan het beeld toe te voegen. Gebruik daarbij de flitser. De persoon moet een seconde of twee stilstaan, maar het resultaat mag er wezen: een foto met beweging op de achtergrond en een volledig stil onderwerp op de voorgrond.


Upload je opname in de You Connect Gallery

Heb je inspiratie gekregen om een stadsportret te maken? Dan is het een leuk idee om je foto's te uploaden in de You Connect Gallery. Dit is de plek waar je favoriete foto's worden gepresenteerd en gedeeld in de Canon-community. Upload je foto's.