Flitsfotografie

Veel feestelijke familiefoto's worden binnenshuis gemaakt. In deze relatief donkere omgeving, gaat bij de meeste Canon-camera's automatisch de ingebouwde flitser af. De ingebouwde flitser kan soms echter voor donkere schaduwen op de achtergrond zorgen. Dit kun je voorkomen door het onderwerp niet te fotograferen voor lichtgekleurde muren of gordijnen.

Als je een Canon EOS (of bepaalde Powershotcamera's) en een Canon Speedlite-flitser gebruikt, kun je een off-camera flitsschoenkabel aansluiten. Hiermee kun je de flitser op een armlengte afstand van de camera bedienen. De belichting bij portretfoto's is beter als je de flitser omhoog en naar de zijkant van de camera richt. Met automatische scherpstelling is het relatief eenvoudig om de camera met je rechterhand vast te houden en te bedienen, terwijl je met je linkerhand de Speedlite vasthoudt.

Omgevingslicht

Wellicht heb je de flitser niet nodig. Digitale camera's kunnen vrij goed overweg met beperkt omgevingslicht, zowel daglicht door een raam als lamplicht. Je kunt de ISO-instelling wijzigen om de lichtgevoeligheid van de camera te verhogen. Alle digitale camera's van Canon bieden een ISO-snelheid van maar liefst 1600; het paradepaardje, de EOS-1D Mark IV, zelfs 102400!

Het nadeel van hoge ISO-snelheden is echter een toename van ruis. Canon-camera's beschikken over geavanceerde ruisreductietechnologie om dit effect te minimaliseren. Maak een paar proefopnamen met hoge ISO-snelheden om te zien of het resultaat acceptabel is.

Bij de aanwezigheid van omgevingslicht, gebruikt de camera mogelijk een lange sluitertijd. Houd dit in de gaten. Als de sluitertijd ongeveer 1/60 seconde langer wordt, moet je waarschijnlijk een statief gebruiken of de camera op een tafel of stoel zetten. Bovendien moet de persoon die je fotografeert heel stil blijven staan op het moment dat je de opname maakt.

1  2  3  4