Zelfontspanner

Op veel familiefoto's ontbreekt één persoon: degene die de foto neemt. Maar dat is helemaal niet nodig. De camera's van Canon zijn voorzien van een zelfontspanner. Als je na het instellen op de ontspanknop drukt, wordt de belichting met 10 seconden vertraagd. Zo heb je de tijd om bij de groep voor de camera te gaan staan. Met de nieuwste PowerShot- en IXUS-camera's, zoals de IXUS 1000HS, is dit nog eenvoudiger dankzij de zelfontspanner die reageert op een knipoog. Twee seconden nadat een knipoog is gedetecteerd, wordt de opname gemaakt.

Idealiter wordt de camera op een statief bevestigd, maar je kunt de camera eigenlijk op elk stevig oppervlak neerzetten. Vervolgens hoef je alleen nog maar in te zoomen en de compositie te bepalen. Vergeet alleen niet om extra ruimte in te calculeren als je van plan bent om aan de linker- of rechterkant van de groep te gaan staan. In de meeste gevallen regelt de camera de scherpstelling en belichting automatisch. Maar soms is het beter om handmatig scherp te stellen voordat je de ontspanknop indrukt (indien mogelijk). Zo weet je zeker dat het belangrijkste gedeelte van de scène scherp is.

Afstandsbediening
Bij groepsopnamen met de zelfontspanner is het lastig dat je niet precies kunt bepalen wanneer de opname wordt gemaakt. Mensen anticiperen op de flitser en hebben een gemaakte lach of ze worden juist verrast.

Een aantal EOS-camera's van Canon heeft een ingebouwde infraroodsensor die werkt met de afstandsbediening RC-6 van Canon. Het is een kwestie van richten op de sensor aan de voorkant van de camera en de knop indrukken om de opname te maken. Richt, druk de knop in en verplaats je hand om de afstandsbediening te verbergen voordat de opname wordt gemaakt. Twee seconden later is de foto een feit.

Dankzij de korte vertraging hoeven mensen minder lang een glimlach op te zetten en kun jij de knop indrukken zodra iedereen er klaar voor is.

1  2  3  4