EOS Tutorial

Als je wilt dat je foto's beweging uitbeelden, kun je de beweging bevriezen OF een creatieve vervaging toestaan zodat je foto's het idee van beweging uitbeelden. Afhankelijk van het doel van je foto kun je uit deze twee opties kiezen. Als je de beweging bevriest, kun je bijvoorbeeld de emotie op het gezicht van een tennisspeler vastleggen. Dit zal een heel ander bericht uitdragen dan een opname met een vervagende beweging over de tennisbaan. Beide opties kunnen even krachtig zijn.

Welke camera je ook gebruikt, er zijn meerdere technieken om beweging zo effectief mogelijk vast te leggen, terwijl je je creativiteit toepast en een verhaal vertelt via je foto's. Canon-tutor Brian Worley legt uit hoe je het beste uit je camera kunt halen. Hij heeft ook handige tips voor het filmen met je LEGRIA en hij legt uit hoe je dynamische foto's boordevol beweging kunt printen met je PIXMA-printer.

Technieken voor het vastleggen van beweging met EOS

Er zijn meerdere technieken om met je EOS-spiegelreflexcamera dynamische opnames van bewegende onderwerpen te maken:

  • Het gebruik van lange of juist korte sluitertijden
  • Pannen: met de camera de beweging van het onderwerp volgen 
  • Opnamen maken met meervoudige belichting

Technieken voor het vastleggen van beweging met EOS - Canon
Krystian Olszanski, WakeRide 2010
Creative commons-licentie – toekenning, geen afgeleide werken

Als je bewegende onderwerpen wilt vastleggen, moet je de juiste autofocus-stand gebruiken. Meestal is het een goed idee om de bedieningsmodus op continu in te stellen, zodat er snel een reeks afbeeldingen wordt vastgelegd.

Aan de slag:

De sluitertijd aanpassen

De manier waarop beweging wordt afgebeeld op foto's is voornamelijk afhankelijk van de gekozen sluitertijd. Kortere sluitertijden bevriezen de beweging, terwijl langere sluitertijden de beweging met een onscherp effect vastleggen. Het is echter belangrijk om de sluitertijden in te stellen op basis van de snelheid van je onderwerp. Voor het vastleggen van de beweging van een raceauto heb je een kortere sluitertijd nodig dan voor het vastleggen van iemand die voorbij loopt.

De tijd dat de sluiter geopend is, wordt gemeten in seconden - of beter gezegd, in fracties van een seconde. Als de sluiter heel kort geopend is, zal de camera een bewegend voorwerp vastleggen alsof dit bevroren is.

  • Je kunt de sluitertijd instellen als de camera is ingesteld op de modus Shutter priority (Tv) (Sluiterprioriteit (Tv)) of op Manual (M) (Handmatig (M)). 
  • Stel de modusschakelaar van je EOS-spiegelreflexcamera in op de modus Tv (of M) en gebruik vervolgens de hoofdcontroleknop naast de ontspanknop om de gewenste sluitertijd te selecteren. 
  • Korte sluitertijden komen over het algemeen neer op 1/500ste van een seconde of korter. EOS-camera's kunnen vaak een sluitertijd van 1/4000s of zelfs 1/8000s halen. 
  • Als je een bewegend onderwerp wilt vastleggen met een vervagend effect, heb je juist een lange sluitertijd nodig. Lange sluitertijden beginnen meestal bij 1/30ste van een seconde, hoewel EOS-camera's ook sluitertijden tot maar liefst 30 seconden hebben.

De sluitertijd aanpassen - Canon
Phil Chiorean, Winter
Creative commons-licentie – toekenning, geen afgeleide werken

Aan de slag met de sportmodus

De sportmodus, die aanwezig is op EOS en veel andere camera's van Canon, is ideaal voor het automatisch bevriezen van een beweging bij een snelle actie en bij sportfotografie.

De modus past de standaardinstellingen van de camera aan voor de optimale omstandigheden om een beweging te bevriezen, voor het volgen van bewegende voorwerpen en voor het maken van continue opnamen.

Voor het fotograferen van onderwerpen die zich op een grote afstand bevinden, worden er bij snelle sporten vaak lenzen gebruikt met een langere brandpuntsafstand. Door de sportmodus te gebruiken, optimaliseert de camera automatisch de gekozen sluitertijd voor de gebruikte lens.

Handige tips voor het gebruik van de sportmodus

Als je de sportmodus gebruikt, zet de camera de scherpstelling niet vast als de sluiterknop half wordt ingedrukt. In plaats daarvan wordt het onderwerp gevolgd terwijl het dichterbij komt, verder weggaat of als het door het kader beweegt.

  • Om je ervan te verzekeren dat de camera het onderwerp zo goed mogelijk volgt, kun je het onderwerp eerst in het midden van de zoeker plaatsen. 
  • Het is ook een goed idee om het onderwerp te volgen voor het zich op de ideale plek bevindt.

Lange lenzen

Lenzen met een langere brandpuntsafstand maken foto's met een beeldhoek die kleiner is dan die van het menselijk oog. Deze lenzen worden vaak gebruikt bij sport- en wildlifefotografie. Bij lenzen met een langere brandpuntsafstand verschijnen voorwerpen in de verte groter in het kader, zodat je je midden in de actie waant. Lenzen met een brandpuntsafstand groter dan 70 mm zijn lange lenzen of telelenzen.

Gebruik een geheugenkaart met een hoge snelheidsklasse en een grote capaciteit

Als je beweging wilt vastleggen met de EOS, is het verstandig om een continu-opname te maken zodat je nooit het mooiste moment zult missen. Hier zijn een paar handige tips & tricks:

  • Stel de transportmodus in op Continuous (Continu) om snel een reeks foto's te maken terwijl de sluiterknop is ingedrukt. 
  • Gebruik geheugenkaarten met een hoge snelheidsklasse en een grote capaciteit zodat de camera in een opnamereeks meer opnamen kan maken. 
  • Stel de camera zo in dat hij bij de langste continue opnamereeks JPEG-opnamen maakt.

Pannen: de camera meebewegen met het onderwerp

Het volgen van het onderwerp met de camera heet 'pannen'. Het is een vaardigheid die je onder de knie moet krijgen, dus blijf oefenen.

de camera met het onderwerp meebewegen - Canon
Dennis van Zuijlekom, Sprint
Creative commons-licentie – toekenning, geen afgeleide werken

Fietsers zijn dankbare bewegende onderwerpen als je je vaardigheden wilt verbeteren. De ideale foto met panning wordt gemaakt als je de camera met dezelfde snelheid beweegt als het belangrijkste onderwerp. Op die manier lijkt dat onderwerp bevroren terwijl de achtergrond vervaagt vanwege de beweging. Bij het fotograferen van voertuigen lijken de wielen te draaien, maar het voertuig zelf staat in schril contrast met de vervagende achtergrond.

Je kunt ook pannen om een groep bewegende onderwerpen te fotograferen, zoals auto's op een racebaan. Door de combinatie van een scherpe auto en een vage achtergrond spat de actie van de foto.

Bij onderwerpen die langzamer bewegen, kun je ook de modus Shutter Priority (Tv) (Sluiterprioriteit (Tv)) gebruiken en zelf de sluitertijd instellen.

Probeer eens iets anders: beweging creëren met onscherpe zoom

Zoomburst of onscherpe zoom is een fotografisch effect waarbij de beweging van de foto spat. Probeer het eens met je EOS-spiegelreflexcamera, een zoomlens en een optioneel statief.

Beweging creëren met behulp van onscherpe zoom - Canon
© Doug Wheller - Zoomburst-wallpaper
Toekenning-NietCommercieel-GelijkDelen – Er zijn geen wijzigingen aangebracht

Het effect houdt in dat je in- of uitzoomt terwijl je een foto maakt met een lange belichtingstijd, waardoor de foto vanuit het midden naar buiten toe onscherp wordt.

Afhankelijk van de opname zal de foto boordevol beweging zitten of juist een abstracte look hebben. De beste resultaten krijg je door te experimenteren met timing, maar hier heb je vast een begin:

  • Selecteer de modus Tv op je EOS DSLR en kies een sluitertijd van 1 tot 4 seconden. 
  • Zoom helemaal in en stel scherp op het onderwerp. Vergrendel de scherpstelling door op de knop AF-on van de camera te drukken. 
  • Als je geen statief hebt, kun je ergens tegenaan leunen om de camera zo stil mogelijk te houden. 
  • Zoom nu, zonder de scherpstelling te veranderen, uit naar de grootste beeldhoek die je wilt vastleggen. 
  • Druk op de ontspanknop en zoom in tot het onderwerp het kader weer vult. Probeer zo voorzichtig mogelijk in te zoomen.

Heb je een foto met onscherpe zoom die je wilt delen? Upload hem in de Galerij.

Kijk eens naar de onderstaande Canon-objectieven:

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Een compact teleobjectief dat je dichter bij de actie brengt. Een Image Stabilizer voorkomt onscherpte door onbedoelde camerabewegingen. STM-technologie zorgt voor soepele en stille scherpstelling bij het maken van movies.

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Door de geavanceerde 3-stops Image Stabilizer-technologie (IS) is de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM de ideale telezoom voor opnamen bij weinig licht en langere sluitertijden, zonder de effecten van camerabewegingen.

GEAVANCEERDE TIPS & TRICKS

Shutter Priority (Tv) (Sluiterprioriteit (Tv)) of handmatige belichting

Als je de geavanceerde functies van je EOS onder de knie hebt, kun je experimenteren met de modus Shutter Priority (Tv) (Sluiterprioriteit (Tv)), die de beweging van je onderwerp kan bevriezen of juist kan laten vervagen.

Shutter Priority (Tv) (Sluiterprioriteit (Tv)) of handmatige belichting - Canon
Fred Mancosu, Roll-'n-Rock
Creative commons-licentie – toekenning, geen afgeleide werken

Met de modus handmatige belichting (M) heb jij de belichting in handen. Deze modus is erg in trek bij professionele fotografen. Door een paar instellingen te proberen, leer je welke het beste bij jouw stijl passen en hoe je de beste resultaten behaalt.

Image Stabilizer 2 voor pannen

Veel van Canon's langere objectieven hebben meerdere modi voor Image Stabilizer: kies indien mogelijk modus 2 met de schakelaar aan de zijkant van de lens als je met je onderwerpen meebeweegt. Denk eraan:

  • Je kunt in elke richting pannen, zowel horizontaal als verticaal. 
  • Het is het beste om je onderwerp al te volgen voor je de ontspanknop indrukt en om het ook nog te blijven volgen nadat de belichtingstijd is afgelopen. Zo ontwikkel je een consistente snelheid bij het bewegen van de camera tijdens het pannen. 
  • Als je een objectief met Image Stabilizer gebruikt, is het mogelijk dat deze geen keuzeschakelaar heeft. Dit betekent dat de lens de richting van het pannen detecteert en automatisch op IS-mode 2 overgaat.

Opnamen met meervoudige belichting

Een aantal recente EOS-camera's, zoals de EOS 7D Mark II en de EOS 5D Mark III, beschikken ook over een functie voor meervoudige belichting. Deze functie kan worden gecombineerd met de modus voor continue opname om meerdere fasen van een actie in één beeldkader vast te leggen.

Om optimaal gebruik te maken van deze meervoudige belichting, moet de achtergrond bij een donker onderwerp licht zijn: bij een licht onderwerp past een donkere achtergrond beter.

Time lapse

Beweging draait niet altijd om razendsnelle actie: bij time lapse-fotografie worden er meerdere frames vastgelegd met regelmatige intervallen om een versneld verloop van beweging of tijd weer te geven. Als je de time lapse afspeelt, zullen bijvoorbeeld wolken snel door de lucht glijden. Kortom: bij time lapse zullen langzame voorwerpen en taferelen zich versneld voortbewegen.

Om time lapse vast te leggen, moet je met een regelmatige interval een lange reeks foto's maken. Er zijn drie mogelijke manieren om de foto's te maken:

  • Je kunt met de EOS Utility-software een reeks foto's maken met een regelmatige interval door de camera aan te sluiten met een kabel en de sluitertijd via PC of Mac te bedienen. 
  • De Canon-afstandsbediening TC-80N3 is compatibel met meerdere EOS-camera's. Hiermee kun je de sluiterontspanner bij geprogrammeerde intervallen inschakelen. 
  • De EOS 7D Mark II heeft een intervaltimer in het cameramenu zodat je de camera zo kunt instellen dat hij met vooraf aangegeven intervallen foto's maakt.

Zodra er een reeks foto's voor de time lapse is gemaakt, moeten de afbeeldingen achter elkaar worden gemonteerd voor een bewegend filmpje. De onderstaande Canon-objectieven zijn geschikt om foto's te maken voor een time lapse:

EF 70-200mm f/4L IS USM

EF 70-200mm f/4L IS USM

De EF 70-200MM F/4L IS USM is compact en lichtgewicht, is Canons eerste verwisselbare objectief met de 4-stop Image Stabilizer en heeft ook de nauwkeurigste objectiefoptica in de L-serie voor uitstekende prestaties wat betreft optica en gebruiksgemak.

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

De EF 70-200mm f/2.8L IS II USM is de meest gebruikte telezoomlens onder professionele fotografen. En heeft een degelijk, robuust ontwerp, 4-stops Image Stabilizer en gespecialiseerde lenselementen.

Upload je foto's naar de Galerij

Als je je geïnspireerd voelt om het dagelijkse leven vast te leggen, kun je je foto's delen met de rest van de wereld. Upload ze naar de Galerij.