Tips & Tricks voor compactcamera's

Als je wilt dat je foto's beweging uitbeelden, kun je de beweging bevriezen OF een creatieve vervaging toestaan zodat je foto's het idee van beweging uitbeelden. Afhankelijk van het doel van je foto kun je uit deze twee opties kiezen. Als je de beweging bevriest, kun je bijvoorbeeld de emotie op het gezicht van een tennisspeler vastleggen. Dit zal een heel ander bericht uitdragen dan een opname met een vervagende beweging over de tennisbaan. Beide opties kunnen even krachtig zijn.

Welke camera je ook gebruikt, er zijn meerdere technieken om beweging zo effectief mogelijk vast te leggen, terwijl je je creativiteit toepast en een verhaal vertelt via je foto's. Canon-tutor Brian Worley legt uit hoe je het beste uit je camera kunt halen. Hij heeft ook handige tips voor het filmen met je LEGRIA en hij legt uit hoe je dynamische foto's boordevol beweging kunt printen met je PIXMA-printer.

Scènemodi gebruiken om beweging vast te leggen

De meeste IXUS- en PowerShot-camera's hebben scènemodi waarmee je beweging kunt vastleggen. Door een scènemodus als Sports (Sport) of Kids and Pets (Kinderen en dieren) te gebruiken, gebruikt de camera de optimale instellingen om actie te vereeuwigen.

Scènemodi gebruiken om beweging vast te leggen - Canon
Martin Terber, Ik vlieg, man. Ik vlieg echt!
Creative commons-licentie – toekenning, geen afgeleide werken

Bepaalde geavanceerde PowerShot-camera's hebben Shutter Priority (Tv) (Sluiterprioriteit (Tv)) waarmee je de sluitertijd kunt instellen. Door de instellingen op Tv te zetten, kun je de sluitertijd wijzigen. Je kunt ook de instellingen voor opnamereeks en scherpstellen aanpassen.

Scènemodi gebruiken

Met scènemodi is de camera eenvoudig ingesteld, zodat je klaar bent voor de actie. Met de sportmodus (en de modus voor kinderen en dieren, als de camera die heeft) gebruikt de camera kortere sluitertijden, de beste scherpstelling en wordt de opnamereeks vaak automatisch geactiveerd om meerdere opnamen te maken terwijl de sluiterknop ingedrukt is.

Denk eraan - kinderen en kleine dieren zijn razendsnel!

Als er kleine kinderen en honden door het park om de hoek rennen, kun je goed zien hoe snel ze bewegen, en vaak ook nog eens in onvoorspelbare richtingen. Ze veranderen snel van richting en van snelheid, dus soms heb je er een flinke kluif aan om kleine kinderen en honden mooi op de gevoelige plaat vast te leggen.

kinderen en kleine dieren zijn razendsnel - Canon
Neville Wootton, 054 – Anemoonvissers en duikers
Creative commons-licentie – toekenning, geen afgeleide werken

De modus Kids and Pets (Kinderen en dieren) op de camera is in zulke situaties ideaal, aangezien meerdere soort scherpstellingskaders worden gebruikt om er zeker van te zijn dat er op het onderwerp wordt scherpgesteld. Deze modus is nog effectiever als de onderwerpen zich minstens drie meter van de camera bevinden.

Op deze afstand kan de camera zich beter scherpstellen op het onderwerp. Als je onderwerp te dicht bij de camera komt, wordt het lastiger om erop scherp te stellen. Als je geen modus voor kinderen en dieren hebt, kun je de camera continu opnamen laten maken en de Servo AF-modus gebruiken voor een haarscherpe automatische scherpstelling.

De actie bevriezen

De sportmodus is ideaal bij PowerShot-camera's die een grote zoomlens hebben. De sportmodus stelt kortere sluitertijden in, stelt de scherpstelmodus zo in dat hij bewegende onderwerpen volgt en maakt gebruik van een modus voor continuopname. Dankzij de combinatie van deze drie opties kun je betere opnamen maken waarbij de actie wordt bevroren.

De actie bevriezen - Canon
Mohanraj - Skydiving
Creative commons-licentie – toekenning, geen afgeleide werken

De Image Stabilizer helpt je bij het maken van scherpe opnamen door de cameratrilling te verminderen, wat bij het gebruik van lange zoomobjectieven veel voorkomt. Als je maximaal of vrijwel maximaal hebt ingezoomd, moet je de camera met beide handen stevig vasthouden voor het beste resultaat.

Grote sportstadions of concerten – zet de flitser uit

Als je de camera meeneemt naar een groot sportstadion kun je het beste de flitser uitzetten of voor de modus zonder flitser kiezen. De ingebouwde flitser is ontworpen voor onderwerpen die zich relatief dicht bij de camera bevinden, over het algemeen tot vijf meter afstand. Als je in stadions de flitser gebruikt, zal het grootste deel van de foto uit onderwerpen bestaan die verlicht worden door de flitser: over het algemeen de mensen in de stoelen voor je.

Als je je geïnspireerd voelt om het dagelijkse leven vast te leggen, kun je je foto's delen met de rest van de wereld. Upload ze naar de Galerij.