Maak betere portretfoto's


Uitdagende belichting

's Nachts portretten maken kan lastig zijn omdat je waarschijnlijk een flitser moet gebruiken om voldoende licht te creëren. Maar het omgevingslicht om je onderwerp heen kan heel sfeervol zijn en iets wat je in je portret wilt behouden.

Maak betere portretfoto's - Canon

Leo Hidalgo – Koude nacht
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

De modus Nachtportret vereenvoudigt het allemaal voor je en verandert de manier waarop je camera werkt. De modus gebruikt de ingebouwde flitser of registreert je Speedlite op het flitsschoentje om je hoofdonderwerp bij te lichten en voldoende tijd te geven voor het omgevingslicht om de sfeer in je foto te bepalen. De modus doet dit door langere sluitertijden te gebruiken en de flitstijden automatisch aan te passen. Je kunt de achtergrond zien als een serie felle lichten, maar ze zijn waarschijnlijk een stuk minder fel dan je denkt. Plaats je onderwerp zodanig dat hij of zij wordt verlicht door de flitser en niet door het omgevingslicht. Gebruik een statief om cameratrilling te verminderen. Zo krijg je de beste resultaten. Het is altijd de moeite waard om je onderwerp te vragen stil te blijven staan wanneer je de opname maakt.

In omstandigheden met fel licht kunnen je portretten erg contrastrijk worden. Wanneer de zon achter op je onderwerp schijnt, kan een flitser helpen. Bevestig een Speedlite op het flitsschoentje als je camera er eentje heeft of stel de ingebouwde flitser in om bij elke opname te flitsen. Je camera werkt om het flitslicht en het daglicht te balanceren voor een sterker resultaat waarbij beide elementen, de persoon en de achtergrond, optimaal zijn gebalanceerd.


Kies de juiste lens waarmee je je onderwerp kunt laten opvallen

Wanneer je met een EOS werkt, kun je een lens gebruiken met een snel grootste diafragma om je onderwerp te scheiden van de achtergrond. Prime lenzen met een brandpuntsafstand van 50 mm tot 100 mm zijn ideaal voor portretten. Macrolenzen zijn zowel voor portretten als close-ups geschikt. Om alles uit het grote diafragma te halen, gebruik je de modus Diafragmavoorkeuze (Av) of Handmatig (M). Probeer Auto ISO te gebruiken om je belichting precies goed te krijgen. Schakel over op een enkel AF-punt, het liefst niet in het midden van het kader. Als je met een snel diafragma werkt, moet je heel nauwkeurig scherpstellen. De modus One-Shot is ook een goede keuze omdat je daarmee de scherpstelling op de lens kunt vergrendelen en je je compositie enigszins kunt aanpassen als dat nodig is.


Oefen met spontane foto's met je smartphone

Veel van de Canon camera's kunnen dankzij de Canon Camera Connect-app op afstand via Wi-Fi worden bediend met je smartphone.

Op sommige modellen is deze afstandsbediening voorzien van een Live View van wat de camera ziet en de mogelijkheid om foto's te maken door gewoon op het scherm van je telefoon te tikken. Plaats je camera op een oppervlak zodat deze naar je onderwerp wijst. Gebruik vervolgens je smartphone om het beeld te bekijken en op het juiste moment te drukken. Deze techniek kan je onderwerp ook helpen te ontspannen omdat je niet meer direct naar hem/haar kijkt.


Denk na over de print voordat je een portret maakt

Portretten worden vaak geprint om in te lijsten. Denk daarom eerst na over het eindresultaat en verander de manier waarop je portretten en prints maakt. Voor een print met meerdere beelden, moet je nadenken over een element dat de beelden kan verbinden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om drie afzonderlijke perspectieven van één persoon vast te leggen. Eén naar links, één naar de camera en één naar rechts. Zodra je die verschillende foto's hebt, print je ze. Dit zorgt ervoor dat de stijl van elke print consistent is. Als je een zwart-witprint maakt, zorg dan dat de foto's allemaal zwart-wit zijn. Denk na over hoe je de prints plaatst zodat je meer expressie creëert in het portret van die persoon.

Maak betere portretfoto's - Canon
Max Khokhlov - Wees gewoon jezelf
Rechten: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/


Experimenteer met een bewegend portret

De hele essentie van een persoon in één foto vastleggen is lastig, maar met video heb je de mogelijkheid om een portretfilm te maken met verschillende facetten van je onderwerp. Begin met een verhaal dat je over iemand wilt vertellen. Het kan helpen om er eerst een schets van te maken of het uit te schrijven. Gebruik brede opnamen om de hele persoon en zijn/haar omgeving te laten zien, maar ook close-ups die de details van de persoon laten zien zoals glimlach, ogen, handen, kleding, alles waardoor je het verhaal van je onderwerp vertelt. Gebruik je varianglescherm om opnamen te maken vanaf verschillende hoogten en om te zien hoe werken van onder- of bovenaf de manier waarop je naar je onderwerp kijkt verandert. Experimenteer met slow motion als dit op je camera zit om beweging te benadrukken of een dromerige kwaliteit aan je bewegende portret te geven.


Tip: houd de afzonderlijke clips kort wanneer je gaat bewerken (2-3 seconden) en streef naar een algehele duur van minder dan 90 seconden. Zo concentreer je je bewerking op de belangrijkste details van de persoon die je wilt laten zien.