Tips & Tricks: herfstluchten fotograferen

Filters

Met twee soorten filters die je voor het objectief plaatst, krijg je meer details in wolkenluchten.

Picture_Tutorial_DSLR_p2 
Weerspiegeling, © Mazen Abdulmalek 2011, Canon EOS 60D

Polarisatiefilter
Een polarisatiefilter is handig omdat wolken dan beter uitkomen in de blauwe lucht. Het filter blokkeert een deel van het licht uit de blauwe gebieden. Zo voorkom je overbelichting die een blauwe lucht in foto's wit laat lijken.

Plaats het polarisatiefilter op het objectief van je camera en kijk door de zoeker van je EOS of naar het Live View-beeld op het LCD-scherm. Draai het filter totdat je tevreden bent over het verzadigingsniveau van het blauw.

Een polarisatiefilter is vooral effectief als je een gedeelte van de lucht fotografeert dat haaks op de zon ligt. 's Middags, als de zon recht boven je hoofd staat, is dit de lucht aan de horizon in elke richting. Bij zonsopgang en zonsondergang, met de zon aan de oostelijke of westelijke horizon, heeft dit alleen effect op de lucht aan de noordelijke en zuidelijke horizon.

Verloopfilter
Een andere manier om de belichting tussen lucht en grond in evenwicht te brengen is het grijsverloopfilter. Zoals de naam al doet vermoeden, verloopt dit filter van effen grijs aan de ene kant naar helder aan de andere kant. Het filter wordt op het objectief van de camera geplaatst, waarbij het effen grijs het luchtgedeelte beslaat. Dit reduceert de hoeveelheid licht die de camerasensor vanuit de lucht bereikt, zodat de belichting in evenwicht is met die van de grond.

Bepaal de belichting dichtbij de grond voordat je het filter plaatst. Maak een aantekening van de geselecteerde sluitertijd en het diafragma en stel deze waarden vervolgens handmatig in op de camera. Dit voorkomt dat de meetregistratie verandert wanneer het filter op het objectief wordt geplaatst.

Het handigste type verloopfilter is rechthoekig. Dit past in een houder die aan de voorkant van het objectief is bevestigd. Je kunt het filter omhoog en omlaag schuiven, zodat je het grijze gebied over de lucht kunt plaatsen, zelfs wanneer de horizon zich niet in het midden van het kader bevindt.

High Dynamic Range (HDR)
Met HDR wordt een aantal opnamen, vaak drie, van exact dezelfde scène gemaakt met verschillende belichtingswaarden - onderbelicht, correct belicht en overbelicht. De onderbelichte opname heeft de juiste belichting voor de lucht. De correct belichte en overbelichte opnamen laten meer details op de grond zien. Deze beelden worden in de camera gecombineerd tot één opname waarin de details in zowel de lichte als de schaduwgebieden goed uitkomen.

Enkele van de nieuwste EOS-camera's beschikken over een HDR-instelling. Maar als je EOS deze mogelijkheid niet biedt, kun je toch hetzelfde effect bereiken. Maak eerst drie opnamen met behulp van Auto Exposure Bracketing (Reeksopnamen met automatische belichting) (AEB) om de reeks belichtingswaarden toe te passen. Zet de foto's op je computer en voeg ze met de functie HDR in de bij je camera geleverde Digital Photo Professional-software (DPP), samen tot één foto waarin alle details goed uitkomen.

Klik hier voor de nieuwste versie van de software.

1  2   3  4  5

Stillevenfotografie
Reisfotografie