Herfststudio

Het aantal herfstonderwerpen om te fotograferen is onbeperkt. Het is de beste tijd van het jaar om veel landelijke gebieden te fotograferen, vooral landschappen met veel bomen.

Ga op zoek naar voorbeelden in plaatselijke parken en maak foto's zodra de kleuren veranderen. De gele, groene en rode bladeren blijven meestal maar een paar dagen hangen voordat ze van de boom vallen. Toch kunnen gevallen bladeren wel een kleurrijk onderwerp vormen om te fotograferen. Vul het beeld met een grote berg bladeren bij je voeten of zoom in op een of twee mooie, gekleurde bladeren.

Zonsondergangen zijn vooral in de herfst vaak schitterend om te zien. Maak een reeks foto's met verschillende belichting (gebruik bijvoorbeeld een vaste sluitersnelheid en maak foto's met verschillende diafragma-instellingen). Er is geen ‘ideale’ belichtingstijd voor zonsondergangen. Je kunt de beste resultaten bewaren en de rest wissen. Vergeet niet om de witbalans in te stellen op daglicht om ervoor te zorgen dat die prachtige goudtinten worden vastgelegd.

In de herfst zijn talloze onderwerpen te vinden voor het fotograferen van stillevens. Zet binnenshuis een tafel vlakbij een raam. Maak een compositie met bladeren, vers fruit, bloemen en andere onderwerpen. Je kunt ook kunstmatige onderwerpen neerleggen, zoals borden, schalen en vazen. Plaats een groot vel gekleurd papier op de tafel en laat het doorlopen tegen het raam. Dit papier dient als achtergrond. Je hebt nu je eigen studio gecreëerd die wordt verlicht door middel van daglicht. De mogelijkheden zijn eindeloos en de studio is altijd beschikbaar, zelfs als het regent.

Opsturen naar de Galerij
Nu heb je vast genoeg geleerd over herfstfotografie om met je camera eropuit te gaan! Experimenteer met ‘My colors’ of ‘Picture style’, pas de witbalans aan en probeer eens een polarisatiefilter. Bekijk de resultaten en stuur vervolgens je favoriete foto's op naar de Galerij. Wie weet wordt jouw foto volgende maand wel getoond als een van de beste!

1  2  3  4