Tips & Tricks: architectuurfotografie

Verschillende lenzen voor verschillende foto's

De eenvoudige manier om een gebouw te fotograferen is om op ruime afstand te gaan staan, zodat het hele bouwwerk in beeld komt.

Dit werkt goed als er voldoende ruimte is. Gebruik zo mogelijk de telefotostand van een zoomlens, zodat je op nog ruimere afstand moet gaan staan om het hele gebouw in beeld te krijgen. Waarom? Hoe groter de afstand, hoe kleiner de kans op convergerende lijnen.

Picture_Tutorial_DSC_EOS_img2

Philadephia, You Connect-lid Florence Le Squer, Canon Digital IXUS 500

Convergerende lijnen ontstaan wanneer je de camera omhoog kantelt naar een onderwerp met parallelle zijden. In de foto lijken de zijden aan de bovenkant dichter bij elkaar dan aan de onderkant. Ga op nog ruimere afstand staan, zodat je de camera minder of helemaal niet omhoog hoeft te kantelen.

Bij het fotograferen van een landhuis en het omliggende terrein is dit over het algemeen geen probleem. Het is echter lastiger in steden, waar gebouwen omgeven zijn door andere gebouwen. Hier komt de groothoekinstelling van je zoomlens wellicht van pas. Als je de camera gelijk houdt met de grond, bevindt het gebouw zich mogelijk alleen in het bovenste deel van het beeld met een uitgestrekte voorgrond. Als je echter een gezichtspunt kunt vinden met een interessant object op de voorgrond, kan dat helpen om de aandacht van het oog naar het onderwerp in de foto te trekken. 

Een ideaal type lens voor architectuur is de tilt and shift. Dit type lens kan het beste worden gebruikt met een statief en zorgt dankzij de verschuivingsfunctie van de lens voor een effect dat vergelijkbaar is met het gebruik van een hoger perspectief. In sommige situaties kun je de bovenkant van een gebouw in beeld krijgen terwijl je de camera parallel houdt met de grond. De TS-E 17 mm f/4L en TS-E 24 mm f/3,5L II zijn speciaal ontworpen voor architectuurfotografie.

Maar convergerende lijnen kunnen juist deel uitmaken van je foto. Ga dichter bij het gebouw staan en kantel je camera om een opzettelijk vervormd beeld van het gebouw te creëren. De truc is om de camera zo te kantelen dat de lijnen sterk convergeren. Zo maak je duidelijk dat het effect opzettelijk is.

1  2  3  4