Tips & Tricks: architectuurfotografie

Enkele technieken voor betere foto's van gebouwen

Gebouwen zijn een prima onderwerp voor de fotograaf – en bovendien zijn er genoeg. De variatie in gebouwen, in stijl en grootte, betekent dat je foto's ook gevarieerd kunnen zijn.

Er bestaan enkele nuttige technieken waarmee je foto's meer uitstraling kunt geven. In deze Tips & Tricks komen de volgende onderwerpen aan bod:

     • Basisapparatuur 
     • Verschillende lenzen voor verschillende foto's 
     • Alternatieve gezichtspunten 
     • Details vastleggen 
     • Oud versus nieuw 
     • Het moment van de dag 
     • Zwartwit

Picture_Tutorial_DSC_EOS_img1 

Grande Arc Parijs, You Connect-lid Stefan Leisi, Canon EOS 40D

Basisapparatuur
Een van de voordelen van architectuurfotografie is dat je niet veel apparatuur nodig hebt om te kunnen beginnen; met een EOS-camera met standaardzoom kun je al veel verschillende foto's van gebouwen maken.

In het ideale geval gebruik je een statief, maar deze zijn vrij onhandig om mee te nemen. Als alternatief kun je een eenpotig statief gebruiken. Deze geeft extra steun ten opzichte van fotograferen uit de hand, maar neemt minder ruimte in en is lichter dan een statief.

Stel een snelle sluitertijd in als je geen statief gebruikt om zo het effect van cameratrillingen te verminderen. Met een hogere ISO-waarde bij weinig licht kun je opnamen maken met een snellere sluitertijd.

1   2  3  4