Tips & Tricks: architectuurfotografie

Het moment van de dag

De beste momenten van de dag voor het fotograferen van gebouwen zijn 's ochtends vroeg en 's avonds laat, mits er weinig of geen wolken in de lucht zijn.

Picture_Tutorial_DSC_EOS_img4

Zonsondergang Hofburg Wenen, You Connect-lid Kurt Michelitsch, Canon Digital IXUS 870 IS

De zon zorgt voor een heel warme belichting, vandaar de term ‘gouden uur’. Dit licht is geschikt voor gebouwen van steen en voor constructies van beton en glas. De gebouwen krijgen een gloed die ontbreekt in de felle middagzon. 's Ochtends vroeg of 's avonds laat fotograferen betekent ook dat er minder mensen zijn die ongewenst op je foto komen te staan.

Maar misschien lukt het je vanwege je planning niet om op deze momenten fotograferen. In dat geval kan je Canon-camera je helpen. Stel de witbalans in op ‘Cloudy’ (Bewolkt). Hiermee lijkt de belichting op je foto meer op die van het gouden uur. Raadpleeg de handleiding van je camera voor meer informatie over het wijzigen van de witbalans.

Zwart-witfoto's maken
Veel gebouwen lenen zich voor zwart-witfoto's. Hierbij kun je je richten op de vormen van de structuur zonder afleiding door kleur. Moderne gebouwen zijn hiervoor geschikt, vooral als je later op de dag fotografeert, wanneer de zon sterke schaduwen achterlaat.

Als je niet zeker weet of je foto's er goed uitzien in zwart-wit, kun je je foto's zowel in kleur als in zwart-wit maken.

Als je een PowerShot G1 X, G12 of S100 hebt, kun je je foto's ook opslaan als RAW-bestanden. Wanneer je deze op je computer converteert met Digital Photo Professional (software die bij je camera wordt geleverd), kun je beelden in zowel zwart-wit als kleur maken.

Opsturen naar de Galerij
Nu heb je vast genoeg geleerd over architectuurfotografie om met je camera erop uit te gaan! Experimenteer met het tijdstip van de dag waarop je foto's maakt, maak zwart-witfoto's en ga op zoek naar de details van gebouwen. Bekijk de foto's die je hebt gemaakt en stuur je favoriete opnamen naar de Galerij. Wie weet maak jij wel een van de beste foto's van volgende maand!

1  2  3  4