Tips & Tricks: Fotograferen tijdens de feestdagen

Bewegende beelden vastleggen

's Avonds is de belichtingstijd langer en de vage lijnen van bewegende voorwerpen versterken het gevoel van beweging.

Picture_Tutorial_img2_EOS

Champs Elysées, You Connect-lid Robert Köhler, Canon EOS 500D

Dit werkt uitzonderlijk goed bij auto's en andere voertuigen: de koplampen en achterlichten worden lange witte en rode strepen. Je kunt dit effect combineren met vaste straatverlichting en andere verlichting om je foto's meer kleur en beweging te geven.

Als je de handmatige modus kiest op je EOS, kun je aan foto's van mensen ook beweging toevoegen. Fotografeer je onderwerp 's avonds buiten. Als achtergrond kun je de donkere avondlucht nemen, een verlicht gebouw of een donker gebouw met verlichte ramen.

Geef je onderwerp twee kleine zaklantaarns, in elke hand één. Zet de camera op een statief of een stabiele ondergrond en stel de sluiter in op een belichtingstijd van 10 of 20 seconden, met een diafragma van f/8 en ISO 400. Doe de zaklantaarns aan en druk op de sluiterknop. Vraag je onderwerp om tijdens de belichtingstijd zijn of haar armen in willekeurige patronen te bewegen. Zo krijg je allerlei lichtpatronen. Je kunt het beste wat experimenteren en de verschillende resultaten bekijken.

Als je tijdens de lange belichtingstijd de flitser gebruikt, zie je het onderwerp. Probeer belichting met en zonder flitser om te bepalen wat je zelf het beste vindt.

Avondluchten
Richt je lens eens op de donkere hemel als je 's avonds buiten bent met je camera. Heldere, wolkenloze winteravonden zijn ideaal om sterren te fotograferen.

Je hebt geen telescoop nodig om boeiende beelden van de nachtelijke hemel vast te leggen. Het scheelt wel als je uit de buurt van het licht van een stad blijft. Probeer een onderwerp met een interessante vorm op gemiddelde afstand in je foto op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een kale boom of een apart gebouw. Probeer in de handmatige modus verschillende belichtingstijden uit, met een diafragma van f/5.6 en ISO 200.

Je kunt de maan een rol laten spelen in je foto, maar bedenk dat het niet meer is dan een zonovergoten landschap dat overbelicht wordt bij belichtingstijden die langer zijn dan zo'n 1/200 seconde, met diafragma f/8 en ISO 100. Vergeet ook niet dat de maan vrij groot lijkt met het blote oog, maar piepklein is door de meeste cameraobjectieven.

1  2  3  4